Giuseppe Gargiulo, directeur Nieuwbouw van MSC, sloot op een beurs in Hamburg de deal met DNV’s Jan-Olaf Probst en Knut Ørbeck-Nilssen. Het door DNV ontwikkelde systeem luistert naar de naam Anti-Roll Assist en is volgens de Noren apparatuur die de kapitein van een containerschip helpt om het risico in te schatten dat het vaartuig last gaat krijgen van het zogenoemde ‘parametrisch rollen’ of het ‘synchoon slingeren’.

Het eerste is een situatie waarbij het schip precies met de richting van de golven meevaart, of er juist recht tegenin, en waarbij het schip bij een heel hoge windkracht van het ene op het andere moment ten prooi kan vallen aan stabiliteitsstrubbelingen. Het tweede is een stabiliteitsprobleem dat zich kan voordoen wanneer het schip juist dwars tegen de golven in vaart.

‘MSC Zoe’

Dat fenomeen ‘synchroon slingeren’ was waarschijnlijk het probleem dat een van MSC’s schepen, de ‘MSC Zoe’, de das omdeed in de nacht van 1 op 2 januari 2019, toen het schip in een zware storm in het Waddengebied zeker 345 containers verloor (foto). Ook andere rederijen hadden de afgelopen jaren opmerkelijk veel met het probleem van overboord vallende containers te kampen. Met als dieptepunt de ‘ONE Opus’ die een kleine twee jaar geleden in een klap circa 1800 containers zag verdwijnen in de Stille Oceaan.

Het nieuwe waarschuwingssysteem kan volgens DNV aan boord van de schepen geïntegreerd worden in het bestaande ‘weather routing’-systeem. Jan-Olaf Probst, executive vice president van DNV, stelt dat ‘de combinatie van factoren die leidt tot rollen en die kan resulteren in containerverlies heel moeilijk te voorspellen kan zijn’, maar dat de nieuwe applicatie ‘een heel duidelijk en eenvoudig beeld van het risico’ biedt. Door gegevens over de koers, de snelheid en de belading van het containerschip te koppelen aan weermodellen, kan de kapitein volgens Probst voortaan nauwkeuriger bepalen wat de beste route is om extreme (weers-)omstandigheden, een woeste zee en eventuele ongelukken te ontwijken.

24.000 teu

Het contract dat de classificatiemaatschappij heeft gesloten met MSC voorziet in installatie van Anti-Roll Assist aan boord van enkele tientallen nieuwbouwschepen en ook op schepen die reeds in de vaart zijn. De vaartuigen die het systeem krijgen, variëren in grootte van 1.800 teu tot en met de nieuwste generatie 24.00-teu-reuzen.

Knut Ørbeck-Nilssen, ceo Maritime van DNV, zegt ‘very excited’ te zijn over de potentie van het anti-roll-systeem en noemt het ‘ongelooflijk verheugend’ dat ‘een bedrijf als MSC deze nieuwe oplossing omarmt’.

DNV maakt er bij het classificeren van schepen onder de noemer ARCS (Anti-Roll for Containerships) voortaan ook melding van als vaartuigen het systeem aan boord hebben, zodat rederijen kunnen aantonen dat ze hun vaartuigen hiermee extra beveiligd hebben tegen het risico van containerverlies.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement