Daarmee voegt de rederij zich in het rijtje containerlijnen dat de vleugels uitslaat in de logistieke sector. Onder meer Maersk, CMA CGM en MSC hebben het afgelopen jaar grote acquisities aan de landkant gedaan. Hapag richtte zich de afgelopen jaren juist op uitbreiding in de scheepvaart, met de overname van DAL en Nile Dutch.

Hapag meldt de acquisitie, die nog door toezichthouders moet worden goedgekeurd, zonder verdere toelichting in een kort persbericht. Daaruit blijkt dat de familie Spinelli eigenaar blijft van het meerderheidsbelang van 51%. Of er afspraken zijn gemaakt om dat termijn ook aan Hapag te verkopen, is niet duidelijk.

1.000 trucks

Spinelli houdt zich onder meer bezig met overslag, weg- en spoorvervoer en containerverkoop en -verhuur. De groep beschikt over meer dan duizend vrachtwagens, die onder meer jaarlijks 350.000 teu vervoeren. Dit containervervoer sluit voor een belangrijk deel aan op de eigen spoorterminals bij Milaan, Reggio Emilia en Padua.

De eigen Genoa Port Terminal verwerkt jaarlijks zo’n 600.000 teu en behandelt ook ro/ro-schepen. Hapag-Lloyd is een van de belangrijkste klanten en loopt de terminal meerdere keren per week aan. De drie spoorterminals handelen jaarlijks zo’n 3.500 treinen, waarvan de meeste de Italiaanse zeehavens bedienen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement