Dat blijkt uit het werk van een onderzoeksgroep van Yale University, die op dagelijkse basis bijhoudt welke bedrijven de banden hebben verbroken en welke nog (deels) zakendoen met Rusland. Die worden gerangschikt in Yale’s List, die inmiddels 1385 namen omvat. De onderzoekers verdelen die in zeven categorieën, variërend van ‘business as usual’ (F) tot ‘volledige terugtrekking (A).

Begin deze week stond de teller van het aantal bedrijven die alle banden met Rusland hebben doorgesneden of dat deels hebben gedaan op 1144. Daar tegenover staan 241 bedrijven die een ‘business as usual’-beleid voeren en zich niets van de sancties aantrekken. Categorie A omvat 315 namen van bedrijven die zich volledig hebben teruggetrokken. Opvallende namen daarin zijn die van mijnbouwbedrijf Rio Tinto, oliegigant Shell en Hempel, leverancier van scheepscoatings.

Van de rederijen voor de inval in Rusland actief waren, hebben Maersk, CMA CGM, Finnlines, Hapag-Lloyd, HMM, MSC en Torm alle activiteiten in het land beëindigd. Hetzelfde geldt voor de logistieke bedrijven DHL, DSV, HHLA en MAN. Toch zijn ze door Yale niet in categorie A maar in B ingedeeld, omdat ze de optie om de activiteiten te hervatten open houden.

Neerleggen

Er is volgens Yale een forse groep bedrijven die verzoeken van belanghebbenden, waaronder klanten, om de activiteiten in Rusland te staken of af te bouwen naast zich neerleggen. Deze categorie F omvat een groot aantal namen van Chinese spoorweg- en luchtvaartmaatschappijen en verder onder meer die van Syrische en Turkse airlines. Maar ook Philips krijgt dit predikaat, omdat het Nederlandse bedrijf na de invasie volgens Yale gewoon is doorgegaan met zijn online verkoop in Rusland.

De handelshuizen Cargill en Glencore, beide wereldwijd actief, zijn in categorie D ingedeeld. Ze hebben hun activiteiten en investeringen weliswaar verminderd, maar doen nog wel volop zaken in Rusland. Hetzelfde geldt voor motorfabrikant Wärtsilä en offshorebedrijf Welltec.

De logistieke reuzen DB Schenker en Kuehne + Nagel krijgen het predikaat C opgeplakt. Ze hebben hun aanwezigheid in Rusland weliswaar fors verminderd, maar zijn er nog wel actief. Dat geldt ook voor de IJslandse containervervoerder Eimskip en de energiehandelaren Trafigura en Total Energies.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement