De autoriteiten van Gibraltar onderzoeken nu hoe het wrak, dat met een partij van 33.600 ton staal is beladen, het best verwijderd kan worden. Het schip brak nadat het op 29 augustus in aanvaring was gekomen met de gastanker ‘Adam LNG’, kort nadat het de haven van Gibraltar had verlaten.

De twee delen, het 73 meter lange voorschip en het 105 meter lange achterste deel waren nog met met elkaar verbonden, maar aanvankelijk rustte alleen het voorschip op de bodem. De bergers hebben het achterschip gecontroleerd laten afzinken om te voorkomen dat in het naderende herfstweer op drift raakt en mogelijk uiteen valt.

De Syrische kapitein van het schip in aangehouden en werd vorige week in staat van beschuldiging gesteld op grond van een reeks vermeende overtredingen van de scheepvaartwetgeving. Zo zou hij door roekeloos gedrag het schip en de bemanning in gevaar hebben gebracht, geen passende maatregelen hebben genomen om een ​​aanvaring te voorkomen en schade aan het milieu hebben toegebracht.

Voor zo ver bekend is er bij het afzinken van het achterschip geen olie uit het wrak gelekt. Bergers waren er kort na de stranding in geslaagd om het grootste deel van de brandstoffen, bijna 500 ton stookolie en diesel, uit het schip te halen. De ‘OS 35’ is 23 jaar oud en vaart onder de vlag van Tuvalu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement