Nikkei spreekt van 32 nieuwe containerschepen met een totaalprijs van 4,9 miljard dollar die meer dan een half miljoen teu moeten toevoegen aan de capaciteit van Cosco. De Chinese rederij heeft via de eigen informatiekanalen geen nieuwe scheepsbestellingen bekendgemaakt, maar via wereldwijde maritieme nieuwssites is het Nikkei-verhaal inmiddels wel verspreid.

Het Britse transportmedium The Loadstar informeerde naar aanleiding van het Nikkei-verhaal zelf bij Cosco Shipping Heavy Industry, de scheepsbouwtak van het Chinese conglomeraat, en concludeerde daaruit dat onder het genoemde aantal van 32 schepen ook vaartuigen vallen waarvan reeds bekend was dat Cosco die laat bouwen. Niettemin komt ook The Loadstar tot de conclusie dat Cosco flink in de buidel tast en toch zeker van plan is om zes extra 23.000 teu-reuzen en negen schepen van 15.000 teu te laten bouwen. De grootste schepen zouden op methanol moeten kunnen varen. Volgens de berekeningen van The Loadstar zou het totale prijskaartje daarmee uitkomen op 3 miljard dollar.

Nikkei stelt dat Cosco met de nieuwe schepen een poging doet om ‘de grootste maritieme transporteur van de planeet’ te worden, maar dat zal in de containervaart nog niet meteen lukken. Cosco, de op dit moment vierde grootste containerrederij, zal met de nieuwe schepen haar capaciteit vergroten tot meer dan 3 miljoen teu, een niveau waarop nummer drie CMA CGM nu al zit, maar de nummers één en twee, MSC en Maersk, blijven met hun vloten van meer dan 4 miljoen teu voorlopig nog ongenaakbaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement