De spottarieven zijn met maar liefst 46,3% gedaald in de afgelopen 12 weken tot 4350 dollar per 40ft container (feu). Normaliter is deze periode topdrukte voor de rederijen.

‘Dit is het hoogste aantal geschrapte afvaarten op deze belangrijke tradelane sinds januari en februari, op een moment dat de industrie normaal gesproken had geanticipeerd op een zeer sterke vraag’, zegt Peter Sand, hoofdanalist van Xeneta. ‘Het is een agressief strategisch spel van de rederijen, maar het is duidelijk dat het nu even weinig oplevert.’

‘De afgelopen vier weken is de capaciteit gedaald tot het laagste niveau sinds februari, met een gemiddelde van 275.000 teu die het Verre Oosten verlieten voor de westkust van de VS, ongeveer 50.000 teu minder dan de piek begin augustus. Ten opzichte van dezelfde periode in 2021 is de capaciteit met zo’n 13% gedaald. Dat is het equivalent van het verwijderen van 21 schepen van 8000 teu, wat de gemiddelde scheepsgrootte op deze handel is’, zo merkt Sand op.

‘En toch dalen de spotkoersen. Dat heeft op de korte tot middellange termijn zeker een impact op de langlopende contractuele overeenkomsten. Beginnen we een wake-up call te zien voor rederijen na zo’n lange periode van groei? Alle belanghebbenden in de keten zullen letten op de nieuwste gegevens om het toekomstige landschap te beoordelen.’

Dalende vraag

Voorlopig is de trend echter duidelijk, wat leidt tot een sterke verschuiving van vraag en aanbod. Volgens Xeneta is voor 2022 tot nu toe de capaciteit die op de route wordt aangeboden meer dan 600.000 teu lager dan een jaar eerder (-5,4%). De volumeverandering is zelfs nog meer uitgesproken, met 700 000 teu minder aan containers die de reis van het Verre Oosten naar de Amerikaanse westkust in de eerste zeven maanden van het jaar hebben gemaakt.

‘Dat zijn veel containers’, merkt Sand voorzichtig op, ‘maar we moeten de zaken wel in de juiste context houden. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 is de capaciteit op deze handel met 240 000 teu gestegen, terwijl de vraag met 890 000 teu is gestegen. Relatief gezien is de trend dus zorgwekkend voor vervoerders, maar de cijfers blijven sterk. Dat gezegd hebbende, wat is er gebeurd met ‘hoogseizoen’?’

Een positief domino-effect van de afnemende capaciteit is de verbetering van de geplande betrouwbaarheid voor schepen op de vaart. Uit gegevens blijkt dat 27,1% van de schepen nu op schema vaart, een verbetering van 11% ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde vertraging voor late schepen is ook gedaald en staat momenteel op 9,6 dagen, zo heeft Xeneta becijferd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement