Dit advies komt uit de koker van het Britse Drewry, die in zijn jongste Logistics Executive Briefing constateert dat de containermarkt in een paar maanden tijd volledig is omgeslagen. Zo wijst de maritieme analist erop dat de spottarieven voor vervoer van en naar Azië nu in sommige gevallen nu al zo’n 40% onder de contracttarieven liggen. Tot voor kort was die situatie omgekeerd.

Nervositeit

Volgens het bureau heerst er nervositeit bij vervoerders over de hoogte van de contracttarieven. Daarom is het volgens Drewry verstandig als verladers bij contractverlenging inzetten op verlenging met drie maanden tegen de lopende voorwaarden in plaats van nieuw contract met een looptijd van een jaar of langer af te sluiten.

De World Container Index voor de oostwest-routes van de analist is sinds eind mei met 40% gedaald tot onder de 4500 dollar voor een veertigvoeter. Drewry gaat er van uit dat de dalende trend, afhankelijk van de mate van overcapaciteit, tot in 2023 zal aanhouden. ‘Hoe later u gaat onderhandelen, hoe lager de contracttarieven naar verwachting zullen zijn’, aldus Drewry die daarbij de eigen Container Forecaster aanprijst.

‘Een hel’

Volgens de analist zijn de afgelopen twee jaar ‘een hel’ voor transportmanagers geweest in de op hol geslagen lijnvaartmarkt, waarin ze recordprijzen moesten betalen voor miserabele dienstverlening. Drewry denkt dat veel van hen in de verleiding zullen komen om wraak te nemen op rederijen, die hen de afgelopen twee jaar torenhoge tarieven opdrongen.

Volgens het bureau is dat niet verstandig omdat verladers en vervoerders ook in de toekomst samen door één deur moeten kunnen: ‘Onze visie is dat voor bedrijven die op lange termijn betrouwbare logistiek willen de zakelijke relatie van cruciaal belang blijft en het tolereren van cyclische marktbewegingen noodzakelijk is’.

Drewry wijst er daarbij op dat de spoeling aan de aanbodkant dun is: ‘Er zijn nog slechts negen wereldwijde containerrederijen. De meeste middelgrote en grote verladers zullen in de nabije toekomst met vijf of meer van hen moeten werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement