Het platform, dat volumegaranties met rederijen probeerde over te komen, is volgens de Deense groep bij de Federal Maritime Commission aan het verkeerde adres. Volgens Maersk bepaalt het contract dat ‘een vermeende schending van een servicecontract een procedure bij een geschikte rechtbank is, tenzij partijen anders overeenkomen’.

U Shippers heeft de klacht ingediend op grond van het verwijt dat Maersk zich niet aan de overeengekomen volumegarantie hield, waardoor het platform gedwongen was om vervangende ruimte via de spotmarkt te boeken. Ook zou Maersk kortingen hebben onthouden.

Maersk zegt verder tijdens de looptijd van het contract informatie te hebben ontvangen ‘dat U Shippers betrokken was bij oneerlijke praktijken tegen haar leden, wat ertoe leidde dat die leden juridische stappen ondernamen tegen de klager’ (U Shippers, -red.). De FMC moet uiterlijk op 30 augustus 2023 met een voorlopige uitspraak komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement