Dat heeft havenkapitein John Ghio de beheerder van het 23 jaar oude  schip, Old Stone Management Ltd te Piraeus, laten weten in een zogenoemde  Wreck Removal Notice. Daarin worden de eigenaren en verzekeraar QBE Europe ook aansprakelijk gesteld voor alle kosten die Gibraltar heeft gemaakte om gelekte stookolie op te ruimen.

Ghio noemt het uitgeven van de kennisgeving een belangrijke stap, omdat die de goede wil van de eigenaren en verzekeraars bevestigt dat ze aan hun verplichtingen zullen voldoen. ‘Dit stelt hen in staat een aannemer te selecteren met de juiste expertise om het wrak op een zo veilig mogelijke manier te verwijderen en het milieu zoveel mogelijk te ontzien’, aldus de havenkapitein van het Britse ministaatje.

Het wrak ligt met een lading van ruim 33.000 ton staal op ongeveer 700 meter van de kust van Gibraltar op de zeebodem. Het schip knakte na een aanvaring met de lng-tanker ’Adam LNG’, waarbij het voorschip zonk maar het achterschip aanvankelijk bleef drijven. Dat ligt inmiddels ook op de zeebodem. Bergers konden de meeste stookolie uit het schip krijgen, maar het is niet uitgesloten dat in de herfst opnieuw brandstof uit het schip lekt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement