Deze en de komende week weken ziet Sea-Intelligence in de containerlijnvaart op de Azië-Europa-route capaciteitsreducties van 19% tot wel 27%, wat volgens het Deense consultancybureau vergelijkbaar is met de capaciteitsreducties die werden doorgevoerd als paniekreactie na de corona-uitbraak in Wuhan in het voorjaar van 2020.

Destijds werd wekenlang 10% à 30% van de scheepscapaciteit opgelegd. Alleen gedurende een heel korte periode na de corona-uitbraak, een periode van één à twee weken, werd destijds zelfs 35% tot 53% van de scheepscapaciteit geparkeerd. Zowel Sea-Intelligence als Xeneta sluit niet uit dat de containerrederijen in de huidige situatie ook willen afkoersen op zulke drastische capaciteitsreducties. Maar Sea-Intelligence waarschuwt dat de containerrederijen met een 50% reductie mogelijk te veel brokken zouden maken.

‘Een 50% reductie zou niet alleen aanzienlijk meer supply chain-problemen veroorzaken, maar zal waarschijnlijk ook leiden tot groot verzet van de ladingeigenaren. Het belooft voor de containerrederijen vanaf nu echt een zeer delicate ballanceer-act te worden.’

Marktverstoringen

Xeneta stelt zelfs dat verladers ook bij zo’n 50% reductie van de scheepscapaciteit nog erg niet zenuwachtig zullen worden. De analist ondervroeg verladers op de route Azië-Noord-Amerika en van hen stelde 43% dat er bij een dergelijke afnemende capaciteit slechts in beperkte mate marktverstoringen te verwachten zijn, 26% voorziet zelfs helemaal geen marktverstoringen. ‘De verladers lijken over het algemeen kalm te blijven’ onder het feit dat de rederijen fors in de scheepscapaciteit snijden, zegt Peter Sand, hoofdanalist van Xeneta.

Sea-Intelligence merkt op, dat ondanks het grote aantal containerschepen dat nu wordt opgelegd, de capaciteit in de markt nog steeds aanzienlijk is. De vraag is natuurlijk hoe dat nou kan, aldus Sea-Intelligence, ‘en het antwoord is simpel: dat komt doordat de rederijen zoveel nieuwbouw hebben toegevoegd het afgelopen jaar, dat de onderliggende capaciteit zelfs met de huidige hoge capaciteitsreducties slechts is teruggebracht naar het niveau van 2019’.

Sand merkt op dat ‘de verladersgemeenschap toe is aan verandering’ en dat verladers massaal genoeg lijken te hebben van de ‘achtbaan’ die de containertarievenmarkt de afgelopen jaren voor hen is geweest.

Lees ook: Rederijen halen capaciteit uit de markt tegen dalende tarieven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement