Volgens de Franse analist Alphaliner heeft het familiebedrijf nu 126 schepen van samen 1.765.582 teu in bestelling. Dat is een paar honderd teu meer dan de complete huidige vloot van Hapag-Lloyd (1.765.237 teu), nummer vijf op de wereldranglijst. Het is bovendien meer dan de gecombineerde orderboeken van Maersk, CMA CGM en Cosco, de tweede, derde en vierde grootste container carriers.

Dual fuel

MSC’s orderboek kreeg recentelijk een forse boost met de bestelling van een dozijn schepen van 16.000 teu met dual fuel lng-aandrijving bij de Chinese werf Yangzijiang Shipbuilding. Daarmee kwam er weer een kleine 200.000 teu aan nieuwe capaciteit bij. Zo komt het orderboek als percentage van de bestaande vloot uit op bijna 40%, veruit het hoogste van de top-9. Alleen Zim, op plek 10, heeft met ruim 80% relatief meer nieuwe capaciteit in bestelling.

Met zijn ongekende orderportefeuille zal MSC op termijn ook Maersk voorbij gaan als de carrier met de meeste eigen capaciteit. Van de 4,27 miljoen teu die de Denen in de vaart hebben, bezitten ze zelf 2,52 miljoen teu. Bij MSC is dit 1,98 op 4,51 miljoen teu. Maersk bestelt al jaren maar mondjesmaat nieuwe schepen en het orderboek van 380.000 teu komt overeen met slechts 8,9% van de bestaande vloot.

Prijsexplosie

MSC heeft zijn vloot tijdens de prijsexplosie van de containermarkt in de afgelopen twee jaar in razend tempo uitgebreid, zowel met nieuwe als tweedehands schepen en door massief extra tonnage in te charteren. Zodoende is de chartervloot van 2,53 miljoen teu nu ruim een kwart groter dan de eigen vloot.

Hoeveel die agressieve expansie het concern heeft opgeleverd, weet buiten MSC niemand. Het in het fiscaal vriendelijke Zwitserland gevestigde bedrijf van de Aponte-familie publiceert nooit financiële cijfers. Feit is wel dat Forbes de oprichter en pater familias Gianluigi Aponte flink heeft opgewaardeerd in zijn top-500 van ‘s werelds grootste rijkaards. Hij werd begin dit jaar geschat op een netto vermogen van zestien miljard dollar, tegen 6,5 miljard in 2020. Daar is in de loop van het jaar overigens weer vier miljard  af gegaan in verband met de sterk gedaalde koersen van de beursgenoteerde concurrentie.

Zware prijs

Waarnemers vragen zich wel af of MSC de komende jaren geen zware prijs gaat betalen voor zijn expansiedrift. De containertarieven kelderen al maanden en de bodem lijkt nog lang niet in zicht. Het totale orderboek van de sector staat met ongeveer 7,2 miljoen teu, waarvan ongeveer een kwart voor MSC, op een recordniveau.

Analisten zijn het er vrijwel unisono over eens dat met zoveel nieuwe containerreuzen in aantocht een nieuwe periode van langdurige overcapaciteit met bijbehorende bodemtarieven aan de horizon opdoemt. In de markt wordt al gespeculeerd dat een deel van de nieuwbouworders uitgesteld zal moeten worden en dat MSC in de komende periode een groot deel van de ingecharterde capaciteit voor de sloop zal verkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement