De Deense rederij heeft daartoe een verzoek ingediend bij de Turkse mededingingsautoriteiten. Volgens DFDS is het in Turkije gebruikelijk en mogelijk om ​​goedkeuring voor zo’n overname te vragen voordat partijen een definitief akkoord hebben bereikt. Het is niet duidelijk hoe lang de Turkse autoriteiten nodig hebben om tot een oordeel te komen.

DFDS formuleert de beoogde acquisitie omzichtig als ‘een strategische dialoog om een ​​mogelijke overname van deze activiteiten te onderzoeken’. Het bedrijf voegt eraan toe ‘dat de combinatie van veerboot- en logistieke activiteiten in het mediterrane netwerk een afspiegeling zou zijn van het bewezen Noord-Europese bedrijfsmodel van DFDS’.

Middellandse Zee

De Denen namen vier jaar geleden voor bijna een miljard euro de Turkse rederij UN Ro-Ro over en werden daarmee in een klap een grote speler in het vervoer van rollende lading over de Middellandse Zee. De rederij heeft het netwerk de afgelopen jaren gestaag uitgebreid en onderhoudt nu zeven diensten die Turkije verbinden met Frankrijk, Italië, Griekenland en Tunesië.

Dit netwerk is met spoordiensten van en naar Triëst in Italië en Sète in Frankrijk verbonden met Noordwest-Europa. Het gaat daarbij vooral om het vervoer van onbegeleide trailers voor Turkse expediteurs en vervoerders. DFDS verwacht dat de handel  tussen Turkije en Europa de komende jaren blijft groeien ‘gezien de geopolitieke ontwikkelingen en de veiligheid en stabiliteit van de toeleveringsketen’.

Ekol – de naam verwijst naar het Franse école – werd ruim twintig jaar geleden opgericht en is nu met zo’n 8000 werknemers goed voor een omzet van ruim 600 miljoen dollar. De groep heeft eigen vestigingen in dertien Europese landen, maar nog niet in de Benelux.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement