Het gaat om het  Italiaanse Rimorchiatori Mediterranei, met 160 vaartuigen een van de grootste havenslepers van Europa. Het bedrijf is behalve in Italië met Genua als thuisbasis actief in Malta, Singapore, Maleisië, Noorwegen, Griekenland en Colombia.

Verkopende partijen zijn Rimorchiatori Riuniti, dat naast de sleepvaart onder meer actief is in de offshore en ship management, en investeerder DWS Investment. De overnameprijs wordt niet bekendgemaakt. MSC-president Diego Aponte zei blij te zijn met de overname en het bedrijf verder te willen uitbreiden.

Rimorchiatori nam vorig jaar nog voor ongeveer 160 miljoen euro Keppel Smit Towage in Singapore en Maju Maritime in Maleisië over. Deze grote sleepvaartbedrijven waren in de verhouding 49/51 in handen van Boskalis en het Singaporese Keppel.

Apontes-imperium

Met de overname zet MSC een nieuwe stap in de uitbreiding van het familie-imperium van de Apontes. Nog maar een maand geleden kondigde de groep de oprichting aan van een eigen luchtvrachtvervoerder nadat de rederij de strijd om de overname van Ita Air, de voortzetting van Alitalia, had verloren.

In augustus maakte het bedrijf tot verbazing van velen bekend dat het voor 3,5 miljard euro de helft van de aandelen van de Zuid-Afrikaanse ziekenhuisketen Mediclinic International koopt. Aponte verklaarde die overname met de mededeling dat hij grote bewondering voor Mediclinic heeft en graag een alliantie wilde met de huidige eigenaar, Remgro van de puissant rijke Rupert-familie.

In april kwam een nog grotere deal rond met de overname van het Afrikaanse netwerk van de Franse Bolloré-groep. MSC moet een kleine zes miljard euro op tafel leggen voor deze acquisitie, die overigens nog niet is afgerond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement