Dit is de 35ste wekelijkse daling achter elkaar en het gemiddelde tarief ligt nu bijna 70% lager dan een jaar geleden. Niettemin ligt het huidige tariefniveau nog 121% boven het ‘precorona-niveau’ van 2019, aldus de Britse analist.

De WCI is een samengestelde index van de tariefontwikkeling op acht routes op de drie grote oost-westroutes. Op de belangrijke route van Shanghai naar Rotterdam daalde het gemiddelde tarief met 13% iets sneller, maar ligt het met 3845 dollar boven het mondiale niveau. In de omgekeerde richting bleef het gemiddelde de afgelopen week gelijk op 887 dollar, 44 % lager dan een jaar geleden.

Drewry gaat ervan uit dat de daling de komende weken doorzet, al zijn er tekenen dat het tempo afvlakt. Zo daalden de tarieven vanuit Shanghai naar Los Angeles beide met slechts 3% en werd er in het vervoer van New York naar Rotterdam een stijginkje van 1% genoteerd. Op deze route ligt het gemiddelde spottarief volgens Drewry nu 11% boven een jaar geleden en in omgekeerde richting zelfs 18%.

Dempende invloed

Mogelijk heeft het schrappen van afvaarten door de drie grote containerallianties een dempende invloed op de daling van de tarieven. Zo meldde Xeneta, dat zich eveneens bezighoudt met analyses van de containermarkt, vorige maand dat rederijen in de twaalf weken  daarvoor anderhalf  miljoen teu aan capaciteit uit de vaart hadden gehaald, met name in het vervoer van China en de VS. In die periode was het aantal blank sailings het hoogst van het hele jaar, aldus het bureau.

Het Britse onderzoeksbureau Transport Intelligence (TI) sprak in augustus nog de verwachting uit dat de tarieven in 2023 terug zullen komen op een ‘normaal’ pre-pandemie-niveau. Het bureau verwachtte toen dat de tariefdaling zich tot die tijd op een geleidelijke manier zal blijven voltrekken.

Het bureau wees erop dat het consumentenvertrouwen door de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan, met name de inflatie, sterk gedaald is. Dat zorgt voor een afnemende vraag naar goederen. Maar omdat economieën nog op volle toeren draaiden, is de werkloosheid laag, waardoor er niet gevreesd hoeft te worden voor totale vraaguitval. Dat zorgt er volgens het onderzoeksbureau voor, dat de containertarieven niet in een vrije val terecht komen, maar langzaam en geleidelijk blijven dalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement