Cosco bestelt twaalf 24.000 teu schepen

methanol-aangedreven

Het Chinese scheepvaartconcern Cosco Shipping Holdings heeft twaalf containerschepen van circa 24.000 teu besteld, een deal die goed is voor bijna 2,9 miljard dollar.

Foto: Daniel Wright98 / Shutterstock.com

Zeven schepen zijn bestemd voor de vloot van dochterrederij OOCL, de andere vijf voor Cosco Shipping Lines. Ze worden in eigen huis gebouwd in de Chinese steden Nantong en Dalian door Cosco KHI Ship Engineering, een joint-venture met de Japanse scheepsbouwer Kawasaki. De oplevering vindt verspreid plaats tussen het derde kwartaal van 2026 en het derde kwartaal van 2028.

Megamax

Met de 24.000 teu-reuzen treedt Cosco in de voetsporen van Evergreen, HMM, MSC en CMA CGM, die de afgelopen jaren al met zulke ‘megamax’-containerschepen zijn gaan varen. OOCL en Cosco hielden het tot nu toe bij schepen van ruim 21.000 teu. Cosco liet enkele jaren geleden onderzoek doen naar de mogelijkheid om nog grotere vaartuigen te bouwen, van 25.000 teu, maar benadrukte toen niet serieus van plan te zijn om dergelijke giganten te bestellen.

De twaalf nog te bouwen schepen van Cosco en OOCL zullen gaan varen op methanol, en ook wat dat betreft volgen de Chinese reders het voorbeeld van concurrerende scheepvaartmaatschappijen. Al zijn de Chinezen wel de eersten die met de alternatieve brandstof, die als ‘groen’ wordt gezien, 24.000 teu-schepen willen gaan aandrijven, want Maersk en CMA CGM bestelden eerder methanol-aangedreven vaartuigen van 15.000 à 16.000 teu.

Cosco bestelt twaalf 24.000 teu schepen | NT

Cosco bestelt twaalf 24.000 teu schepen

methanol-aangedreven

Het Chinese scheepvaartconcern Cosco Shipping Holdings heeft twaalf containerschepen van circa 24.000 teu besteld, een deal die goed is voor bijna 2,9 miljard dollar.

Foto: Daniel Wright98 / Shutterstock.com

Zeven schepen zijn bestemd voor de vloot van dochterrederij OOCL, de andere vijf voor Cosco Shipping Lines. Ze worden in eigen huis gebouwd in de Chinese steden Nantong en Dalian door Cosco KHI Ship Engineering, een joint-venture met de Japanse scheepsbouwer Kawasaki. De oplevering vindt verspreid plaats tussen het derde kwartaal van 2026 en het derde kwartaal van 2028.

Megamax

Met de 24.000 teu-reuzen treedt Cosco in de voetsporen van Evergreen, HMM, MSC en CMA CGM, die de afgelopen jaren al met zulke ‘megamax’-containerschepen zijn gaan varen. OOCL en Cosco hielden het tot nu toe bij schepen van ruim 21.000 teu. Cosco liet enkele jaren geleden onderzoek doen naar de mogelijkheid om nog grotere vaartuigen te bouwen, van 25.000 teu, maar benadrukte toen niet serieus van plan te zijn om dergelijke giganten te bestellen.

De twaalf nog te bouwen schepen van Cosco en OOCL zullen gaan varen op methanol, en ook wat dat betreft volgen de Chinese reders het voorbeeld van concurrerende scheepvaartmaatschappijen. Al zijn de Chinezen wel de eersten die met de alternatieve brandstof, die als ‘groen’ wordt gezien, 24.000 teu-schepen willen gaan aandrijven, want Maersk en CMA CGM bestelden eerder methanol-aangedreven vaartuigen van 15.000 à 16.000 teu.