Het Noorse zeevrachtdataplatform Xeneta verwachtte in oktober een sterkere daling in de langetermijntarieven vanwege een hogere vlootcapaciteit in combinatie met dalend consumentenvertrouwen en de inflatie. Toch bleef de daling deze maand steken op slechts 0,6%.

De spotprijzen dalen ondertussen al 35 weken achter elkaar. Het gemiddelde tarief daar ligt nu bijna 70% lager dan een jaar geleden, meldde de Britse analist Drewry deze maand. Desalniettemin ligt het huidige tariefniveau nog 121% boven het precorona-niveau van 2019.

Volumes verplaatsen naar de spotmarkt

‘De spotprijzen zijn sinds de zomer gekelderd in de belangrijkste handelscorridors, zoals het Verre Oosten naar de westkust van de VS. De langetermijntarieven halen hun achterstand meestal na een paar maanden in’, merkt Xeneta-directeur Patrik Berglund op. Dat de contracttarieven harder gaan dalen is volgens de analisten bij Xeneta vrijwel zeker.

De directeur voorspelt dat als de contracttarieven niet sneller dalen, verladers hun volumes naar de spotmarkt zullen gaan overhevelen. Vervoerders zullen zich zo gedwongen zien om de prijzen alsnog met hogere percentages te verlagen. ‘Verladers betalen nu relatief gezien nog steeds historisch hoge langetermijntarieven. De grote vraag is of ze dat zullen blijven doen.’

Op bepaalde routes dalen de tarieven momenteel wel aanzienlijk. De nieuw gecontracteerde langetermijntarieven van het Verre Oosten naar de Middellandse Zee sinds eind september met 30% gedaald, en ook naar Noord-Europese havens met 12,4%.

Ondanks de pijlsnelle daling van de spottarieven in de containervaart liggen die gemiddeld nog ruim twee keer boven het niveau van voor de coronapandemie. De World Container Index (WCI) van Drewry daalde deze week met 7% tot 3145 dollar voor een veertigvoets container.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement