Intussen werkt de rederij verder aan de verjonging van haar vloot. Bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daehan heeft ze twee nieuwe Suezmax-tankers besteld, zusterschepen voor de dit jaar eveneens door Daehan gebouwde tankers Cedar en Cypress. De nieuwe schepen worden volgens de huidige planning geleverd in het derde kwartaal van 2024. Eind september had Euronav acht opdrachten uitstaan voor de bouw van nieuwe tankers.

De afgelopen maanden verbeterden de fundamenten van de tankermarkt, zegt CEO Hugo De Stoop. ‘Samen met de geopolitieke ontwikkelingen leidde dit tot aanhoudende en aanzienlijke verbeteringen van de vrachttarieven in alle delen van de tankermarkt voor ruwe olie.’

Door de ontwrichting van het Russische transport van ruwe olie blijven de tonmijlen toenemen. ‘In die ontwrichting wordt nog een laatste stap gezet op 5 december, wanneer het EU-prijsplafond en embargo voor ruwe olie wordt toegepast. Hierdoor zullen dagelijks nog eens ongeveer 1 miljoen over zee aangevoerde vaten ruwe olie van Rusland worden verplaatst. Waarschijnlijk worden ze van de EU omgeleid naar kopers in Oost- en Zuid-Azië. De EU zal deze verloren vaten blijven vervangen door bevoorrading uit het Midden-Oosten en de Atlantische Oceaan, met supertankers. Deze verplaatsingen zullen zich naar verwachting vertalen in meer tonmijlen’, verwacht De Stoop.

Opec geen stoorzender

Verder ondersteunt de relatief lage olieprijs in de huidige energiemix de vraag naar ruwe olie en wordt het aanbod versterkt door ruwe olie van niet Opec-landen in het Atlantisch bekken. Zo bereikte de export van ruwe olie uit de Verenigde Staten in de derde week van oktober een nieuw record van 5,1 miljoen vaten. De Stoop denkt dat een eventuele OPEC-productiedaling deze situatie niet zal verstoren.

Hij wijst er ook op dat verschillende factoren nog in de huidige mix moeten worden ingeprijsd. Zo zorgt het overschakelen naar uwe olie als rechtstreekse brandstof de komende winter voor een olievraag van ongeveer 0,7 miljoen vaten per dag. De positionering van de wereldwijde olietankermarkt blijft zeer gunstig, tot dusver zonder positieve impulsen vanuit China. ‘Het verbruik van ruwe olie uit China voor 2022 blijft tot nu toe onder het niveau van 2019. De recente vrijgave van export- en importquota – drie maanden vroeger dan normaal – kan betekenen dat China terugkeert naar vroegere niveaus van vraag naar ruwe olie. Dit zou een aanvulling zijn op de andere ondersteunende factoren.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement