Louche handelaren zijn volgens Poten & Partners graag bereid om risico’s te nemen en verboden olie te vervoeren omdat deze handel ‘extreem lucratief’ is. ‘Kenners stellen dat de transporttarieven voor Venezolaanse en Iraanse vaten twee tot drie keer zo hoog kunnen zijn dat het markttarief voor legale afvaarten.’

250 tankers

De donkere vloot is volgens de scheepsmakelaar in twee jaar tijd toegenomen van 70 naar ruim 250 tankers. Daaronder zeker 60 vlcc’s, very large crude carriers. Het gaat volgens Poten & Partners over het algemeen om oude schepen die normaliter al gesloopt hadden moeten worden en die regelmatig van naam, eigenaar en vlag wisselen om onder de radar te blijven. ‘Ook maakt het illegale karakter van de business het onmogelijk om goed aangeschreven crew managers te gebruiken en om een deugdelijke verzekering te regelen.’

Het probleem dreigt volgens Poten & Partners alleen nog maar groter te worden omdat de echt strenge Europese sancties tegen Russische olie nog in de pijplijn zitten. Bij strengere sancties zal er meer olie uit Rusland naar de donkere vloot gaan vloeien, waarschuwt Poten & Partners.

Kwetsbaarheid

Twee incidenten van afgelopen week laten volgens de scheepsmakelaar de kwetsbaarheid zien van de schepen uit de donkere vloot. Een 20 jaar oude aframax-tanker met Russiche olie, op weg van Primorsk naar Turkije, raakte op drift voor de Spaanse kust en moest gerepareerd worden voordat het schip zijn weg mocht vervolgen. En een 21 jaar oude vlcc, de door de Amerikaanse autoriteiten al op de zwarte lijst gezette ‘Young Yong’ liep tijdens een transport van Maleisië naar China aan de grond in de Straat van Singapore.

Bij de twee incidenten liep het dit keer af zonder olielekkage of slachtoffers, maar de zorgen dat er in de nabije toekomst wel grote ongelukken kunnen gebeuren, zijn volgens Poten & Partners groot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement