Het betekent dat een veertigvoets container, die een week eerder nog voor 3684 dollar werd vervoerd, nu nog maar 3126 dollar kost. Begin dit jaar kostte het vervoer van een veertigvoeter van Shanghai naar Rotterdam nog ruim 10.000 dollar méér: 13.658 dollar.

Met het huidige tempo waarmee de spottarieven aan het dalen zijn, komt het niveau van voor de coronapandemie nu snel dichterbij. In januari 2020 was het spottarief voor een 40ft-container Shanghai-Rotterdam circa 1800 dollar.

Een andere toonaangevende index, de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), geeft een vergelijkbaar beeld. Het Europa-tarief daarvan daalt vandaag (vrijdag) van 1763 naar 1478 dollar per twintigvoets container. De rederijen konden voor zo’n container begin september nog 4252 dollar vragen en begin dit jaar nog 7777 dollar.

Op de route Shanghai-Los Angeles ging het gemiddelde spottarief volgens de Drewry-index minder hard onderuit, met 4%, maar het gemiddelde spottarief was daar al lager, met 2262 dollar per veertigvoeter. Het dalen van de tarieven deed zich op de meeste routes voor, maar nergens zo hard als op de route Azië-Europa. Gemiddeld was de daling volgens Drewry wereldwijd 9%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement