Het kwartaal werd nog extra bemoeilijkt doordat de tarieven voor het containervervoer juist achteruit gingen. In vergelijking met het tweede kwartaal daalde de omzet uit de containerscheepvaartactiviteiten daardoor met 2%.

Ondanks al die tegenslag leverde het derde kwartaal het Franse bedrijf toch nog een ‘robuuste financiële prestatie’ op, met een ebitda (brutowinst) die met 9,1 miljard dollar 28,8% hoger uitviel dan de 7,1 miljard van dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met de 9,6 miljard dollar uit het tweede kwartaal was er echter wel een achteruitgang.

Neergang

CMA CGM verwacht dat die neergang zich de komende tijd gaat doorzetten, met een verdere ‘scherpe daling van de vrachttarieven’, ‘zich normaliserende handelsstromen’ en ‘onzekere economische omstandigheden’. Dat door de dalende volumes ook de congestieproblemen in havens afnemen, is daarbij volgens het bedrijf een geluk bij een ongeluk.

De Franse transportonderneming zegt zich met ‘aanzienlijke investeringen’ voor te bereiden op de toekomst, onder meer om extra vaart te zetten achter de ‘energietransitie’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement