Die maatregel ging vrijdag in en is een gevolg van het prijsplafond dat de Europese Unie en de G7-landen sinds maandag hebben opgelegd aan het vervoer van Russische olie over zee. Die olie mag niet voor meer dan 60 dollar per vat worden verkocht. Verzekeraars mogen geen verzekeringen bieden aan tankers waarvan Russische olie voor een hogere prijs wordt verkocht.

Turkije eist nu dat tankers een brief kunnen tonen waarin wordt gegarandeerd dat ze zijn verzekerd in Turkse wateren. De regel geldt voor alle tankers die olie vervoeren vanuit de Zwarte Zee, ook schepen met olie uit Kazachstan. Dat land is erg afhankelijk van routes via Turkije om zijn olie naar internationale markten te brengen. Aan beide kanten van de Turkse zeeroutes zijn nu olietankers geblokkeerd.

Eerder keek Turkije naar websites van verzekeringsmaatschappijen om te zien of schepen wel zijn verzekerd, maar dat zou door het prijsplafond niet meer mogelijk zijn om te bepalen. Een verzekeraar voor de scheepvaart, London P&I Group, zegt dat Turkije voorlopig nog niet zou mogen vragen om een verzekeringsbrief, tegen bijvoorbeeld botsingen of olielekkages. Daarbij werd verwezen naar een inschatting van de International Group of P&I Clubs. Die groep regelt verzekeringsbescherming voor 95 procent van de wereldwijde tankervloot.

Er worden nu onderhandelingen gevoerd tussen Turkije en de verzekeringsgroep om een oplossing te vinden voor de impasse. Overigens ging volgens lokale bronnen zaterdag wel een olietanker van de Russische staatsrederij Sovcomflot door de Turkse zeeroutes nadat zijn Russische verzekeraar de vereiste brief had geregeld.