De statistieken van de Alkmaarse studie, naar eigen zeggen een van de meest uitgebreide analyses van de reefermarkt ter wereld, brengen vooral de situatie van 2021 in kaart. Het maritieme vrachtvolume van zuivel, vlees, vis, groente en fruit bereikte dat jaar wereldwijd de nieuwe recordhoogte van 173,9 miljoen ton, een toename van 3,6% vergeleken met de 167,9 miljoen ton van 2020. Vooral Europa en Afrika zagen hun export van perishables sterk groeien, terwijl de volumes vanuit Azië en Midden-Amerika juist daalden.

De ‘jackpot’ – lees: hoge tarieven – kwam dit jaar door de schaarste die ontstond door de congestie in de containervaart. Containers belandden in files en kwamen vast te staan op overvolle terminals, en containerschepen hadden volgens Dynamar niet genoeg ruimte om alle lading mee te nemen die ze kregen aangeboden. Daardoor kwamen conventionele reeferschepen ook weer meer in beeld bij de verladers van perishables. De genoemde ‘jackpot’ was er volgens de Alkmaarse consultant dan ook voor zowel containerrederijen als conventionele reefer-operators.

Uitdagingen

Ondanks de recente sterke prestaties voor de reefermarkt, zijn er veel ‘uitdagingen’ voor de spelers in de markt, aldus de consultant. Lag op het hoogtepunt van de congestie wereldwijd nog 12% van de scheepscapaciteit stil, in november waren de algemene vrachtvolumes inmiddels zo sterk gedaald dat rederijen zich genoodzaakt zagen om in totaal voor circa 500.000 teu aan capaciteit uit eigen beweging te parkeren.

Dynamar signaleert voor de perishables-markt dit jaar evenwel slechts een lichte daling van de exportvolumes en verwacht in 2023 zelfs alweer een herstel. Niettemin heeft ook de reefermarkt volgens de consultant te dealen met de problemen waarmee de algehele containermarkt kampt. Containerrederijen hebben de afgelopen tijd zoveel nieuwe schepen besteld, dat er een overcapaciteit opdoemt die ook voor de reeferspelers de tarieven die ze aan verladers in rekening kunnen brengen zullen drukken.

Concurrentiestrijd

De redding voor de containerrederijen in de concurrentiestrijd met de conventionele reeferspelers komt, zo analyseert Dynamar, mogelijk uit onverwachte hoek: van de Carbon Intensity Indicator (CII), de klimaatregelgeving van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) die op 1 januari van kracht wordt.

Conventionele reeferschepen worden volgens de Alkmaarse consultant extra door die regelgeving geraakt doordat die over het algemeen ‘oud en hongerig naar brandstof’ zijn. De conventionele reeferschepen zullen gedwongen worden om langzamer te varen dan de markt wil, waardoor ze hun sterke punten in vergelijking met containerlijndiensten – snelle transittijden, directe verbindingen – dreigen te verliezen. Oude conventionele reeferschepen gaan momenteel al relatief vaak naar de sloop, en die trend zal volgens Dynamar waarschijnlijk nog gaan toenemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement