Wan Hai zoekt bedrijf dat tien containerschepen wil slopen

Kentering van de markt

De Taiwanese containerrederij Wan Hai heeft een tender uitgeschreven voor de sloop van tien oude containerschepen. Het bedrijf zoekt volgens de tender een ‘gerenommeerd en bekwaam bedrijf’ dat zich over de vaartuigen wil ontfermen.

Foto: viper-zero / Shutterstock.com

De rederij wil snel spijkers met koppen slaan en wil de schepen komende januari/februari overdragen aan de uitverkoren sloopspecialisten. Het gaat om zes containerschepen van 1368 teu uit bouwjaar 1994 en vier exemplaren van 1088 teu die zijn gebouwd in de periode 1996-1998.

Tot voor kort was er voor de containervaart zoveel werk dat het voor de rederijen alle hens aan dek was en ze alle capaciteit, ook oud materieel, bij elkaar moesten schrapen om zoveel mogelijk te kunnen varen. Sloopbedrijven moesten daardoor op een houtje bijten, maar de laatste maanden zijn de volumes en de tarieven in de containerbusiness dramatisch gedaald, waardoor het voor rederijen weer aantrekkelijk wordt om zich van oude vaartuigen te ontdoen.

Onder meer de Britse scheepsmakelaar Braemar liet al weten die trend te zien, maar Wan Hai is de eerste rederij sinds lange tijd die plannen ontvouwt voor een sloopoperatie van zo’n groot aantal schepen tegelijkertijd.

Wan Hai zoekt bedrijf dat tien containerschepen wil slopen | NT

Wan Hai zoekt bedrijf dat tien containerschepen wil slopen

Kentering van de markt

De Taiwanese containerrederij Wan Hai heeft een tender uitgeschreven voor de sloop van tien oude containerschepen. Het bedrijf zoekt volgens de tender een ‘gerenommeerd en bekwaam bedrijf’ dat zich over de vaartuigen wil ontfermen.

Foto: viper-zero / Shutterstock.com

De rederij wil snel spijkers met koppen slaan en wil de schepen komende januari/februari overdragen aan de uitverkoren sloopspecialisten. Het gaat om zes containerschepen van 1368 teu uit bouwjaar 1994 en vier exemplaren van 1088 teu die zijn gebouwd in de periode 1996-1998.

Tot voor kort was er voor de containervaart zoveel werk dat het voor de rederijen alle hens aan dek was en ze alle capaciteit, ook oud materieel, bij elkaar moesten schrapen om zoveel mogelijk te kunnen varen. Sloopbedrijven moesten daardoor op een houtje bijten, maar de laatste maanden zijn de volumes en de tarieven in de containerbusiness dramatisch gedaald, waardoor het voor rederijen weer aantrekkelijk wordt om zich van oude vaartuigen te ontdoen.

Onder meer de Britse scheepsmakelaar Braemar liet al weten die trend te zien, maar Wan Hai is de eerste rederij sinds lange tijd die plannen ontvouwt voor een sloopoperatie van zo’n groot aantal schepen tegelijkertijd.