Dat er op MSC-schepen heel veel drugs zijn gesmokkeld, is een feit. Justitie in de Verenigde Staten maakte een kleine twee maanden geleden bekend dat met de arrestatie van de 43-jarige Montenegrijn Goran Gogic, een voormalige bokser uit de zwaargewichtklasse, het vermoedelijke brein was opgepakt achter de smokkel van een ‘duizelingwekkende’ hoeveelheid cocaïne, en justitie noemde daarbij drie specifieke drugsvangsten die stuk voor stuk hadden plaatsgevonden op containerschepen van MSC. De onderschepping van 17.956 kilo cocaïne op de ‘MSC Gayane’, in Philadelphia in 2019, was met een straatwaarde van meer dan een miljard dollar zelfs een van de grootste cocaïne-vondsten uit de Amerikaanse geschiedenis.

Statement

MSC stelt in zijn statement dat ‘de smokkelaars achter het ‘MSC Gayane’-incident innovatieve methodes gebruikten om hun drugs te smokkelen en die operatie niet voorzien of voorspeld kon worden door welk eerlijk scheepvaartbedrijf dan ook’. De containerrederij stelt dat de cocaïnehandel een probleem is waarmee de hele bedrijfstak, ‘van schepen tot vrachtwagens, treinen en vliegtuigen’, te kampen heeft en dat MSC ‘actief stappen neemt om de nieuwe technieken van de criminelen het hoofd te bieden’. ‘Maar rederijen en hun personeel hebben niet de bevoegdheid en de middelen en zijn niet getraind om de confrontatie aan te gaan met de gevaarlijke individuen die georganiseerde criminele organisaties aanvoeren, en zolang de consumptie van drugs doorgaat, gaat de bevoorrading door internationale drugskartels dat ook.’

De rederij stelt dat ‘de meeste elementen’ uit het Bloomberg-verhaal in de drie jaar sinds de grote ‘Gayane’-vondst al uitgebreid in de publiciteit zijn geweest. ‘MSC protesteert met kracht tegen de bewering in Bloomberg’s headline dat de ondermijning door een klein aantal bemanningsleden uit Montenegro, in wat heel specifieke omstandigheden blijven, betekent dat het ‘bedrijf’ is ‘geïnfiltreerd’ door een drugskartel.’

De meerderheid van de zeevarenden uit Montenegro, door MSC omschreven als een land met een lange zeevaarttraditie, is volgens de rederij ‘eerlijk, goed in hun werk en hardwerkend om zichzelf en hun gezin te onderhouden’. Dat individuen geronseld worden door bendes, soms onder bedreiging, ‘is een menselijke factor die voor individuele bedrijven onmogelijk helemaal onder controle kan worden gehouden’, aldus de rederij.

Wel beaamt MSC dat de reusachtige ‘MSC Gayane’-drugsvangst ‘een wake up-call voor de gehele containerscheepvaart en logistieke bedrijfstak’ is geweest, en dat het bedrijf sindsdien ‘zijn eigen beveiligingsinspanningen aanzienlijk heeft opgeschroefd’. De rederij zegt dit jaar 50 miljoen dollar in extra beveiliging te hebben geïnvesteerd, ‘en de komende jaren blijven we dat doen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement