Dat meldt Flows op basis van een analyse van het nieuwe vaarschema van de alliantie, dat in april wordt ingevoerd. Het gaat om de zogenoemde FE2 Service tussen Oost-Azië en Noordwest-Europa, waarin alliantiepartners Hapag-Lloyd, ONE, HMM en Yang Ming naar verwachting hun nieuwste en grootste schepen van meer dan 23.500 teu zullen inzetten.
Het vertrek van de wekelijkse dienst is een ernstige tegenvaller voor de huidige Hamburgse stuwadoor, HHLA. Helemaal onverwacht komt de switch niet, want het Hamburgse Hapag-Lloyd nam vorig jaar al een belang van 30% in de Eurogate-terminal in Wilhelmshaven over van Maersk.
Concurrentie
Grootaandeelhouder Klaus-Michael Kühne van Hapag, die 30% van de rederij in handen heeft, zei eerder dit jaar al dat dat de Duitse overslagsector meer moet inzetten op Wilhelmshaven om de concurrentie met Antwerpen en Rotterdam vol te kunnen blijven houden. De haven aan de monding van de Wezer afficheert zich als ‘Duitslands enige diepzeehaven’.
Het vertrek van de zware FE2-dienst laat zien dat de recente verdieping van de vaargeul in de Elbe Hamburg weinig heeft gebracht in de concurrentiestrijd met omliggende havens. Door de maximale diepgang van iets meer dan dertien meter kunnen grote containerschepen de ongeveer honderd kilometer landinwaarts gelegen haven nog steeds niet volbeladen bereiken. In Antwerpen is de maximale diepgang ongeveer zestien meter, in Rotterdam meer dan zeventien meter.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?