De Deense rederij heeft via social media een video verspreid van de zogenoemde first steel cut voor de eerste van de in totaal acht schepen. Dat gebeurde bij het Zuid-Koreaanse Hyundai, dat de schepen in 2024 moet opleveren.
Veel details van de innovatieve schepen moeten nog worden onthuld. Wel is duidelijk dat ze 350 meter lang en 53,5 meter breed worden. Verder blijkt uit tekeningen dat de navigatiebrug praktisch op de voorsteven komt en de schoorsteen juist helemaal achterop om zoveel mogelijk ruimte vrij te maken voor containers.
Keerpunt
Het voortstuwingssysteem wordt ontwikkeld door onder meer MAN ES, Hyundai en Alfa Laval. Het gaat daarbij om dual fuel-motoren, die ook op zwavelarme stookolie kunnen draaien. De schepen krijgen brandstoftanks van 16.000 kubieke meter. Dat moet genoeg zijn voor een rondreis tussen Azië en Europa.
Volgens Kristian Agdrup, hoofd scheepsbouw van Maersk, markeert de gebeurtenis het keerpunt in het project van ontwerp naar realiteit. Daar is vijf jaar voorbereiding aan vooraf gegaan. De volgende mijlpaal wordt volgens hem de fabrieksgoedkeuringstest van de hoofdmotor, die in het komende voorjaar wordt verwacht.
Maersk bestelde de eerste acht methanol-aangedreven containerschepen in augustus 2021. Twee maanden geleden werd de order uitgebreid met nog eens vier schepen met een iets grotere capaciteit van 17.000 teu.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?