Europa overweegt ban op Filipijnse bemanningsleden

Onvoldoende training

De Europese Commissie overweegt om de certificaten van Filipijnse scheepsbemanningsleden straks niet meer te erkennen voor werk op schepen die onder de vlag van EU-landen varen. Dat heeft een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigd tegenover de Duitse omroep- en nieuwsorganisatie Deutsche Welle (DW).

Seaman,Ship,Crew,Priming,And,Derusting,Vessel,Deck,For,Upcoming
Foto: Shutterstock

Als de Europese ban internationaal zou worden overgenomen door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), komt daarmee voor zo’n vierhonderdduizend Filipijnse zeevarenden hun baan op de tocht te staan, concludeert DW. De wereldwijde vrachtscheepvaart is voor een ongeveer een kwart afhankelijk van Filipijnse werknemers. Volgens de Filipijnse krant Manila Standard haast de regering van het land zich inmiddels om snel met oplossingen te komen die Brussel ervan moeten overtuigen om de Filipijnse zeevarenden toch weer in de armen te sluiten.

De Brusselse plannen om de Filipijnse certificaten ongeldig te verklaren, komen voort uit een recente controle door de European Maritime Safety Agency (EMSA) waaruit bleek dat de trainingen van bemanningsleden in de Filipijnen niet aan de internationaal gestelde eisen voldoen. Door de ondeugdelijke trainingen kan het risico op ongelukken met en vervuiling door zeeschepen toenemen, volgens de EMSA.

Jarenlange waarschuwingen

De bevindingen van de controleurs waren geen grote verrassing, want al jaren waarschuwen de deskundigen dat de trainingen van de bemanningsleden in de Filipijnen niet aan de eisen voldoen. Maar nu zou Brussel aan die jarenlange waarschuwingen dus harde consequenties willen verbinden. De Brusselse woordvoerder stelde tegenover DW dat de definitieve beslissing over de kwestie ‘mogelijk’ voor het einde van het eerste kwartaal van 2023 wordt genomen.

Als de Europese Commissie inderdaad zou besluiten tot een ban, dan betekent het niet dat de zeevaart van de ene op de andere dag geen Filipijnse werknemers meer mag hebben. De bemanningsleden kunnen dan nog aan het werk blijven totdat hun huidige certificering, die maximaal vijf jaar geldig is, verlopen is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Europa overweegt ban op Filipijnse bemanningsleden | NT

Europa overweegt ban op Filipijnse bemanningsleden

Onvoldoende training

De Europese Commissie overweegt om de certificaten van Filipijnse scheepsbemanningsleden straks niet meer te erkennen voor werk op schepen die onder de vlag van EU-landen varen. Dat heeft een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigd tegenover de Duitse omroep- en nieuwsorganisatie Deutsche Welle (DW).

Seaman,Ship,Crew,Priming,And,Derusting,Vessel,Deck,For,Upcoming
Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu