Anthony Veder gaat de drijvende terminal van het bedrijf Deutsche ReGas (DRG) bedienen met haar kleine lng-carriers ‘Coral Furcata’, ‘Coral Favia’ en ‘Coral Fraseri’ en zet de samenwerking kracht bij door tevens een minderheidsbelang in de terminal te nemen. Lng-Terminal Deutsche Ostsee werd afgelopen zaterdag in aanwezigheid van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz officieel in gebruik genomen. Scholz liet daarbij weten dat Duitsland dankzij alle geleverde inspanningen op energiegebied probleemloos door de winter zal komen.

Jan Valier, ceo van de Rotterdamse rederij, laat weten dat zijn bedrijf zich erop verheugd om ‘via deze nieuwe distributieroute succesvol lng naar Duitsland te brengen’. Als leveranciers van de benodigde lng hebben de Duitsers het Franse bedrijf TotalEnergies en de MET Group uit Zwitserland gestrikt.

Schepen die fungeren als ‘drijvende terminals’, zogenoemde floating storage and regasification units (FSRU), zijn een van de oplossingen die in Europa afgelopen jaar zijn bedacht als alternatief voor het voorheen via pijpleidingen aangevoerde Russische gas. Via de FSRU’s kan het vloeibare lng worden omgezet in gas dat snel het reguliere aardgasnetwerk ingepompt kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement