Frontline, de Noorse tankerrederij van Fredriksen die vorig jaar zomer het plan presenteerde om te fuseren met Euronav, liet vorige week weten dat ze ‘tot haar spijt’ het fusieplan introk, dit nadat de oorspronkelijke oprichters van Euronav – de gebroeders Saverys en hun Belgische scheepvaartgroep CMB – zich maandenlang fel tegen het fusievoornemen hadden verzet. De familie Saverys/CMB had haar belang in Euronav de afgelopen tijd weten te verhogen tot 25%, waardoor ze volgens de Belgische wet voldoende macht had verworven om op een aandeelhoudersvergadering een fusie te blokkeren.

Aandelenkoers

Fredriksen op zijn beurt had begin december juist een deel van zijn aandelen verkocht, waardoor zijn belang in Euronav was geslonken tot 17,78%. De 78-jarige Noor profiteerde zo van de hoge beurskoers die begin december de 20 euro per aandeel naderde. Een jaar geleden was een aandeel in Euronav nog minder dan 8 euro waard. Voorafgaand aan de bekendmaking van Frontline van vorige week dat de rederij afzag van het fusieplan met Euronav, lag de aandelenkoers dan weer op circa 15 euro, om na de bekendmaking te dalen naar 12,5 euro.

Fredriksen heeft de genoemde 5,1 miljoen extra aandelen in handen gekregen via de onderneming Famatown Finance Limited. De bijna 41 miljoen aandelen die de Noor nu via diverse ondernemingen in zijn portefeuille heeft, zijn tezamen goed voor een belang van 20,31%.

De maritieme website Splash247 stak dit weekeinde zijn licht op bij enkele ‘Fredriksen-watchers’, die het vermoeden uitspraken dat de Noorse scheepsmagnaat zijn belang in Euronav verder wil verhogen in een poging om net als de Belgische familie Saverys op 25% uit te komen. Daarmee zou Fredriksen volgens de kenners willen verhinderen dat de familie Saverys een fusie kan bewerkstelligen tussen hun eigen bedrijf CMB en Euronav. Dezelfde door Splash247 geraadpleegde ‘watchers’ verwachten dat alle partijen wel angstvallig zullen vermijden om meer dan 30% in handen te krijgen, omdat ze anders verplicht worden om een bod op álle aandelen uit te brengen.

Het lijdend voorwerp zelf, Euronav, liet vorige week weten dat Frontline volgens haar geen recht heeft om de vorig jaar juli overeengekomen plannen eenzijdig te torpederen. De Belgische rederij, waarvan ceo Hugo De Stoop de op Cyprus te vestigen fusierederij Frontline/Euronav volgens de oorspronkelijke plannen zou gaan leiden, heeft gedreigd met juridische stappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement