De samenwerking is opvallend omdat Hapag-Lloyd en CMA CGM niet tot dezelfde alliantie behoren: de Duitsers zitten met ONE en Yang Ming in de THE Alliance, de Fransen samen met Cosco en Evergreen in de Ocean Alliance. Scheepvaartdeskundige Lars Jensen reageert op LinkedIn, dat Hapag-Lloyd en CMA CGM met hun samenwerking oude tijden doen herleven waarin ‘een nogal ingewikkeld web’ van talrijke slot charter-samenwerkingen bestond en de containerrederijen zich eveneens weinig aantrokken van alliantielidmaatschappen.

Toen het vrachtaanbod tijdens de coronajaren de pan uitrees en de containerrederijen al hun scheepscapaciteit in de strijd wierpen, waren de slot charters minder nodig, maar nu de markt en de ladingvolumes zijn ingezakt en containerrederijen op vrij grote schaal eigen capaciteit uit de vaart zijn gaan nemen, worden slot charter-samenwerkingen weer ‘een logische oplossing’ om verladers toch voldoende afvaartmogelijkheden te kunnen blijven bieden, analyseert Jensen. Als de markt in mineur blijft, kan dat volgens de scheepvaartdeskundige betekenen dat een nieuw gecompliceerd web gesponnen gaat worden van samenwerkingen die weer net als vroeger dwars door de verschillende allianties heen lopen.

Verwarrend

Het eerste CMA CGM-schip dat in het kader van de nieuwe overeenkomst Hapag-containers meeneemt, laat alvast zien hoe verwarrend de sector het soms maakt voor de klanten: het is de ‘APL Merlion’ van de in 2016 door de Franse rederij overgenomen Singaporese scheepvaartmaatschappij NOL, die op haar beurt de merknaam ‘APL’ in handen kreeg toen ze eind vorige eeuw American President Lines (APL) uit VS overnam.

Tegelijkertijd met de aankondiging van de FE9-dienst heeft Hapag-Lloyd laten weten dat zijn China Germany Express (de CGX-dienst) vanaf februari ‘tot nader order’ wordt gestaakt. De CGX, een maritieme intercity die in 27 dagen van Dachan Bay (China) naar Wilhelmshaven voer, werd vorig jaar april geïntroduceerd ter vervanging van drie bestaande Azië-Europa-loops en werd toen door ceo Rolf Habben Jansen genoemd als schoolvoorbeeld van een nieuwe strategie om de dienstverlening te vereenvoudigen. Wilhelmshaven wordt als pleister op de wonde met ingang van februari toegevoegd aan het vaarschema van Hapag-Lloyd’s Far East Loop 2 (FE2).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement