De Nederlandse scheepsbouwers wezen er bij hun bezoek aan Den Haag op, dat de ruim negentig schepen uit de vloot van de Rijksrederij momenteel grotendeels ‘aan het einde van hun levensduur’ zijn: ‘de schepen zijn vervuilend, vergen hoge onderhoudskosten en uitval dreigt. De vloot móet dus vernieuwd worden’.

Een buitenkans voor de Nederlandse scheepsbouwsector, betoogde de NMT-delegatie. Die sector is met circa dertigduizend banen ‘een belangrijke aanjager van de economie en een strategisch platform van nationale maritieme en militaire kennis’, aldus de scheepsbouwers, maar vanuit het buitenland loert volgens hen een groot gevaar. De branche staat volgens hen ‘onder grote druk door concurrentie van binnen en buiten Europa’. En dan vooral vanuit Azië, zo waarschuwen de Nederlandse bedrijven: ‘China benoemde de scheepsbouw tot strategische pijler en pompte de afgelopen tien jaar meer dan 100 miljard in haar eigen maritieme industrie. Met die staatssteun dumpt China schepen voor 40% onder de marktwaarde op de Europese markt. Europese scheepswerven zijn daar niet tegen opgewassen, mede door ineffectieve Europese anti-dumping-instrumenten en strikte eigen staatsteunregels. Zo is de markt voor bouw van schepen die windparken op zee aanleggen inmiddels vrijwel volledig verloren aan China.’

Chinese overmacht

De meeste grote Europese scheepsbouwlanden – Duitsland, Frankrijk, Spanje – hebben volgens de NMT op die Chinese overmacht gereageerd door in elk geval wel eigen opdrachten voor overheidsschepen te gunnen aan de eigen nationale industrie. ‘Dat doen ze door slim gebruik te maken van de speelruimte binnen de aanbestedingsregels’. Maar zo niet in Nederland, stellen de scheepsbouwers. ‘In Nederland werd onlangs de bouw van ons nationale NIOZ-onderzoeksschip aan een Spaanse werf gegund, terwijl dat juist een vlaggenschip voor de Nederlandse industrie had kunnen en moeten zijn.’ De sector reageerde destijds ook al getergd op het uitbesteden aan Spanje van die opdracht, en de NMT ziet de bui sindsdien hangen: ‘Dit risico dreigt ook bij de toekomstige aanbestedingen van de Rijksrederij.’

De branche staat nog niet op instorten, laat de NMT blijken in de aan Tjeerd de Groot (D66), voorzitter van de vaste commissie Infrastructuur & Waterstaat, overhandigde petitie. ‘Nederland loopt internationaal voorop en de sector genereert veel banen. Momenteel is er zelfs een tekort aan goed opgeleid personeel. Maar het aantal nichemarkten waarop Nederland zich onderscheidt wordt kleiner.’

‘Met de vlootvernieuwing van de Rijksrederij kan de overheid de maritieme industrie versterken en Nederland koploper maken in de bouw van duurzame en zelfs emissieloze schepen,’ betoogden de scheepsbouwers in Den Haag. ‘Transport over zee en binnenwateren, duurzame energievoorziening, kustbescherming, militaire taken en zelfs voedselvoorziening: een sterke Nederlandse maritieme sector is van strategisch belang voor de hele samenleving.’

De scheepsbouwers riepen De Groot op om met zijn commissieleden het belang van de sector in gedachten te houden tijdens een komend debat over de vlootvernieuwing van de Rijksrederij, en om daarna minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) ervan te overtuigen dat de Nederlandse scheepsbouw een grote rol verdient bij het bouwen van de nieuwe vaartuigen van het Rijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement