Ellerman City Lines, een jaar geleden door de Britse expediteur Uniserve opgericht om een graantje te kunnen meepikken van het destijds bijzonder lucratieve containervervoer tussen Azië en Noord-Europa, trekt zich nu juist terug uit dat Azië-Europa-vervoer. Recent is de transatlantische route het vaargebied waar rederijen de betere tarieven kunnen vragen. Ellerman kondigde de start van zijn USX-dienst begin december aan, en ziet voldoende markt om nu al met de frequentie-uitbreiding te komen.

De dienst verbindt Antwerpen, Rotterdam en Tilbury (Groot-Brittannië) met New York, Wilmington en Jacksonville. De Duitse scheepsagent Peter W. Lampke liet deze week aan de Duitse transportkrant DVZ weten dat nu ook Hamburg in het vaarschema wordt opgenomen.

Transatlantic trouble

Het Noorse dataplatform Xeneta waarschuwt ondertussen al voor ‘transatlantic trouble’. De route tussen Europa en de VS heeft recent zo’n aantrekkingskracht gehad op containerrederijen, dat de extra ingezette scheepscapaciteit de tarieven er volgens het dataplatform al serieus begint te ondermijnen.

Sinds het begin van het jaar zijn zowel de spot- als de contracttarieven op de route al met 10% gedaald, aldus Xeneta. Peter Sand, chief analyst bij Xeneta, noemt de Europa-VS-route nog steeds ‘commercieel zeer aantrekkelijk’, met momenteel ‘veel grotere opbrengsten en dus winstgevendheid dan op andere routes’, maar de analist vraagt zich wel af of het transatlantische vaargebied onderhand geen ‘slachtoffer van zijn eigen succes’ wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement