Twee weken geleden had Frontline, een Noorse tankerrederij waarover Fredriksen de controle heeft, nog laten weten ‘tot haar spijt’ de stekker te trekken uit een vorig jaar aangekondigde fusie met Euronav. Vervolgens kocht Fredriksen vorige week al 5,1 miljoen Euronav-aandelen via Famatown Finance Limited, dezelfde onderneming die hij nu ook weer heeft gebruikt om de volgende stapel van 4,6 miljoen aandelen in handen te krijgen.

Analisten hadden na Fredriksens aandelenaankoop van vorige week, die toen nog als een verrassing kwam, al het vermoeden uitgesproken dat de Noor zal gaan proberen om zijn belang in Euronav uit te breiden tot 25%. De scheepsmagnaat zou, als het hem lukt, zo een vergelijkbaar belang krijgen in de Belgische rederij als de Belgische familie Saverys, de oorspronkelijke oprichters van Euronav die fel tegen de geplande fusie met Frontline zijn, reeds 25% in Euronav bezitten en daarmee de macht hebben om de fusie inderdaad te blokkeren.

Management vervangen

Fredriksen zou streven naar eveneens een belang van 25% om daarmee op zijn beurt een stokje te steken voor een mogelijk voornemen van de familie Saverys om Euronav op te slokken in hun eigen scheepvaartbedrijf CMB. De gebroeders Saverys hebben naar aanleiding van de recente ontwikkelingen al laten weten dat ze het management van Euronav willen vervangen.

Dat huidige management van Euronav, dat vorig jaar de belofte had gekregen dat het de nieuw te vormen fusierederij mocht gaan leiden, heeft afgelopen week aangekondigd spoedarbitrage aan te vragen omdat Frontline volgens hen niet het recht had om eenzijdig een streep door de fusieplannen te zetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement