De extreme winstsprong kwam ook vorig jaar geheel voor rekening van de hoge containertarieven in de eerste negen maanden van het fiscale jaar. Zo lag de gemiddelde prijs per teu vorig jaar bij de Duitse rederij op een recordniveau van 2.863 dollar (2625,8 euro). Het vervoerde volume daarentegen daalde licht (-100.000 teu) naar 11,8 miljoen teu.
Winstprognose
Het bedrijfsresultaat (ebitda) van de reder uit Hamburg liet vorig jaar ook een sterke toename zien van bijna 80% naar 19,4 miljard euro (2021:10,9 miljard euro). Hapag Lloyd wil verder op basis van de voorlopige nog geen winstprognose afgeven voor het lopende boekjaar. De rederij houdt zijn kruit droog tot de publicatie van de definitieve jaarcijfers in begin maart van dit jaar.
De winst voor dit jaar zal naar verwachting minder rooskleurig uitvallen dan die van vorig jaar. Sinds het vierde kwartaal van het vorig jaar is er sprake van een stevige prijsdaling in de mondiale containervaart. Dat was al zichtbaar in de cijfers van het laatste drie maanden van 2022 bij Hapag Lloyd. De gemiddelde prijs per teu lag toen op 2420 euro per teu, ruim 200 euro onder het jaargemiddelde van de rederij. Sindsdien zijn de tarieven door de zwakke marktvraag alleen maar verder gedaald.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?