Onderzoek wees nadien uit dat die autobranden ontstonden door een chemische reactie die de batterijen aangingen met het zoute zeewater. Volgens de Amerikaanse kustwacht zijn er duizenden auto’s in omloop die mogelijk waterschade hebben opgelopen en die nu een ‘extreem risico’ vormen.
US Coast Guard adviseert alle betrokkenen ‘met klem’ om geen beschadigde elektrische voertuigen op te slaan binnen havenfaciliteiten of zeecontainers en om ze ook niet op schepen te laden. Aan de wetgevers doet de kustwacht de oproep om met extra voorschriften te komen voor dit soort situaties, omdat de bestaande regels er niet in voorzien.
Daarom moet iedereen die toch elektrische voertuigen met beschadigde batterijen wil opslaan of vervoeren, eerst toestemming vragen aan de autoriteiten, aldus de Amerikaanse kustwacht.
Nieuwe Zijderoute
China komt daarentegen juist met versoepeling van de regelingeving. Vanaf eind januari wordt het transport van elektrische auto’s in China via het spoor niet meer onder de categorie ‘gevaarlijke goederen’ geschaard. In september gaf de regering al toestemming voor het vervoer van deze auto’s over het spoor, wat eerst niet mogelijk was. Nu komt China met uitgebreidere regelgeving over wat wel en niet mogelijk is.
De nieuwe regels zijn van toepassing op transport van hybride en elektrische voertuigen die worden aangedreven door lithiumbatterijen binnen China. De regering schrijft het spoorvervoer van nieuwe energievoertuigen te willen ondersteunen en beter tegemoet te willen komen aan de behoeften van fabrikanten van deze voertuigen op het gebied van spoorvervoer.
In de nieuwe regelgeving stelt men dat de afzender een fabriekscertificaat moet kunnen laten zien waaruit blijkt dat de auto in kwestie de fabriek mag verlaten. Dit is echter niet nodig wanneer het een exportproduct betreft, wat het vervoer van nieuwe energievoertuigen over de Nieuwe Zijderoute makkelijker maakt.
Benadrukt wordt daarnaast dat de batterij van de auto niet meer dan 65% opgeladen mag zijn. De opening van de brandstoftank moet gesloten zijn en er mag geen sprake zijn van lekkage of andere problemen. Tijdens het transport mag er geen brandstof worden toegevoegd of afgetapt.
Autofabrikanten
Ook mogen er naast de al ingebouwde batterijen geen losse reservebatterijen of andere batterijen worden bijgevoegd. Het vervoer van losse lithiumbatterijen over het spoor is dus nog steeds niet mogelijk. Daarnaast mogen er zich geen andere voorwerpen in de getransporteerde auto bevinden.
Verder wordt nog benadrukt dat de veiligheid gewaarborgd moet worden en dat vervoerders uitgerust moeten zijn met middelen voor noodsituaties. Ook moet er controle plaatsvinden om te voorkomen dat spoorvoertuigen in slechte staat zijn en moeten spoorondernemingen en toezichthouders zorgen voor informatie over de goederenstromen van de nieuwe energievoertuigen.
Sinds het verlenen van de toestemming voor het vervoer van elektrische auto’s vinden vooral voertuigen hun weg van China naar Europa. Dit omdat grote Europese autofabrikanten door de oorlog in Oekraïne juist zijn gestopt met spoorvervoer naar China.
‘Door capaciteitsbeperkingen in de zeevaart ontstond er een achterstand in het exporteren van de elektrische voertuigen. Nu de wetgeving is gewijzigd, kunnen deze voertuigen via het spoor vervoerd worden. Veel fabrikanten hebben hier meteen gebruik van gemaakt’, zei Jet Young van Nurminen Logistics in november.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RailFreight.com
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?