Vloeibare koeienmest wordt brandstof voor MOL-schepen

decarbonisatie

De Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) gaat de toepasbaarheid van koeienmest als brandstof voor vrachtschepen testen. MOL heeft daartoe een samenwerkingsverband gesloten met Air Water, een Japans bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in duurzame energie-oplossingen.

Foto: foto-select / Shutterstock.com

Air Water, dat gesubsidieerd wordt de Japanse overheid, opende afgelopen oktober in Japan zijn eerste fabriek voor de productie van liquefied bio-methane (lbm), een brandstof op basis van vloeibaar gemaakte mest van koeien uit Hokkaido, het meest noordelijke van de Japanse hoofdeilanden. De brandstof wordt ook gebruikt in voedselfabrieken en in vrachtwagens, en nu is het dus de beurt aan MOL om te testen of lbm eveneens geschikt is om het vervoer op zee te ‘decarboniseren’.

Door methaan bij lage temperatuur vloeibaar te maken, kan deze volgens de twee bedrijven worden samengeperst tot 1/600e van zijn oorspronkelijke volume, ‘en dat maakt dus massatransport van methaan mogelijk’.

De koeienmestbrandstof zal in de eerste helft van dit jaar getest gaan worden in een MOL-schip dat oorspronkelijk is ontworpen om te varen op lng. De twee Japanse bedrijven zeggen met de proef te willen bewijzen dat ‘lbm zonder problemen getransporteerd, geleverd en gebruikt kan worden met gebruikmaking van bestaand materiaal zowel aan wal als aan boord’. MOL en Air Water zeggen ook op de langere termijn te blijven samenwerken en kennis te zullen blijven delen om het maritiem vervoer met behulp van lbm te verduurzamen.

Vloeibare koeienmest wordt brandstof voor MOL-schepen | NT

Vloeibare koeienmest wordt brandstof voor MOL-schepen

decarbonisatie

De Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) gaat de toepasbaarheid van koeienmest als brandstof voor vrachtschepen testen. MOL heeft daartoe een samenwerkingsverband gesloten met Air Water, een Japans bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in duurzame energie-oplossingen.

Foto: foto-select / Shutterstock.com

Air Water, dat gesubsidieerd wordt de Japanse overheid, opende afgelopen oktober in Japan zijn eerste fabriek voor de productie van liquefied bio-methane (lbm), een brandstof op basis van vloeibaar gemaakte mest van koeien uit Hokkaido, het meest noordelijke van de Japanse hoofdeilanden. De brandstof wordt ook gebruikt in voedselfabrieken en in vrachtwagens, en nu is het dus de beurt aan MOL om te testen of lbm eveneens geschikt is om het vervoer op zee te ‘decarboniseren’.

Door methaan bij lage temperatuur vloeibaar te maken, kan deze volgens de twee bedrijven worden samengeperst tot 1/600e van zijn oorspronkelijke volume, ‘en dat maakt dus massatransport van methaan mogelijk’.

De koeienmestbrandstof zal in de eerste helft van dit jaar getest gaan worden in een MOL-schip dat oorspronkelijk is ontworpen om te varen op lng. De twee Japanse bedrijven zeggen met de proef te willen bewijzen dat ‘lbm zonder problemen getransporteerd, geleverd en gebruikt kan worden met gebruikmaking van bestaand materiaal zowel aan wal als aan boord’. MOL en Air Water zeggen ook op de langere termijn te blijven samenwerken en kennis te zullen blijven delen om het maritiem vervoer met behulp van lbm te verduurzamen.