Wärtsilä Fit4Power, zo luidt de merknaam van het nieuwe product. De ‘retrofit-oplossing’ verbetert volgens Wärtsilä de verbrandingsefficiency van de motor in een schip, waardoor het brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot verlaagd wordt. ‘Voor eigenaren zal dit de efficiëntie van hun bestaande vloot verbeteren, ervoor zorgen dat ze voldoen aan de Carbon Intensity Indicator (CII)-regelgeving (het vanaf dit jaar geleidelijk door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) ingevoerde CO2-label voor de mondiale zeescheepvaart, red.) en activa toekomstbestendig maken tegen toekomstige milieumaatregelen’, zo beloven de vindingrijke Finnen.
Het technologiebedrijf zegt een proefversie van Wärtsilä Fit4Power vorig jaar al met succes te hebben getest aan boord van een containerschip. Het American Bureau of Shipping (ABS) certificeerde het ontwerp toen ook. De oplossing komt voorlopig eerst alleen beschikbaar voor zogeheten tweetaktmotoren van het type RT-flex96C van de Finse motorenbouwer. Een schip met zo’n motor dat met de retrofit-oplossing wordt uitgerust, bespaart volgens de Finnen op jaarbasis 2000 ton brandstof en stoot zodoende minstens 6000 ton minder CO2 uit.
Wärtsilä stelt dat uit een eigen analyse blijkt dat als bestaande schepen niet aangepast zouden worden, meer dan 80% van de wereldwijde handelsvloot in het jaar 2030 in de laagste CII-categorie zal vallen, wat zou betekenen dat die schepen als extreem vervuilend te boek komen te staan en volgens het Finse bedrijf het risico lopen klandizie te verliezen aan efficiëntere, meer duurzame vaartuigen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?