Het in zicht komen van de mijlpaal van 30 miljoen teu wordt gemeld door de Bimco, de internationale brancheorganisatie van scheepvaartbedrijven. Die zet in een nieuw marktrapport de cijfers op een rijtje van de enorme koopwoede die de grote containerrederijen de afgelopen tijd aan de dag hebben gelegd.
De rederijen hebben de afgelopen tien kwartalen in totaal voor 8,61 miljoen teu aan nieuwe containerschepen besteld, ongeveer evenveel als in de dertig kwartalen ervoor. Het huidige orderboek omvat 7,54 miljoen teu, wat gelijkstaat aan 28,9% van de bestaande vloot. Een recordhoogte, aldus de Bimco.
Volgens de actuele database van de Franse scheepsdataverzamelaar Alphaliner bestaat de wereldvloot van de honderd grootste rederijen as we speak uit 6567 containerschepen met een gezamenlijke capaciteit van 26,7 miljoen teu.
Vlootgroei
De Bimco rekent voor, dat het genoemde uit zijn voegen barstende orderboek op korte termijn ‘gaat resulteren in een aanzienlijke vlootgroei’. De opleveringen van schepen die op de planning staan voor de rest van dit jaar en voor 2024, zijn volgens de belangenorganisatie goed voor 5,03 miljoen teu, terwijl de organisatie schat dat in die periode voor bijna 1 miljoen teu aan containercapaciteit naar de sloop zal gaan. Een kwestie van optellen en aftrekken dus: ‘spoedig kan de vloot voor het eerst de 30 miljoen teu overstijgen, 16% meer dan vandaag’.
De huidige kooplust van de containerrederijen lijkt op die van 2014-2015, toen de vloot met een vergelijkbaar percentage groeide, alleen zijn de containerschepen nu veel groter, met exemplaren tot wel 24.000 teu per stuk. Na 2015 werden de rederijen tijdelijk voorzichtiger: de afgelopen jaren groeide de vloot telkens met ongeveer een miljoen teu (2020: 23,7 miljoen teu, 2021: 24,7 miljoen teu, 2022: 25,8 miljoen teu). Die toename van een miljoen teu is in het huidige jaar dus al in april bereikt. De wereldwijde containervloot bereikte in 2007 de mijlpaal van 10 miljoen teu en in 2016 die van 20 miljoen teu.
Alternatieve brandstoffen
De Bimco schrijft in zijn nieuwe marktrapport dat de golf van nieuwe scheepsbestellingen niet alleen voor meer capaciteit zorgt, maar ook nog andere veranderingen teweeg brengt. De vloot vergroent: 57% van de bestelde schepen zijn geschikt om op alternatieve brandstoffen te varen, wat bij de bestaande vloot maar 10% is.
Ook zijn de containerschepen meer en meer eigendom van de containerrederijen zelf: tien jaar geleden was 50% van de totale vloot eigendom van de rederijen, nu is dat 61%. Het zijn veelal de grote containerreuzen die de rederijen zelf in hun bezit hebben. De schepen die de containerrederijen nog wel inhuren bij derden, zijn veelal kleinere vaartuigen. Het vermogen van de rederijen om via de chartermarkt hun capaciteit snel aan te passen aan de marktomstandigheden, wordt daardoor wel kleiner, aldus de Bimco.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?