Het onboard carbon capture system (occs) is ontwikkeld in samenwerking met scheepsbouwer Samsung Heavy Industries en energiesystemenfabrikant Panasia, beide eveneens uit Zuid-Korea. Een haalbaarheidsonderzoek heeft volgens HMM uitgewezen dat het afvangsysteem kan worden geïnstalleerd op een containerschip zonder dat er iets aan de bestaande apparatuur op het vaartuig veranderd hoeft te worden. Ook is volgens de onderzoekers geconcludeerd dat het systeem de werkzaamheden van het schip niet zal hinderen.

De CO2 die door het systeem wordt afgevangen, kan in vloeibare vorm worden opgeslagen in tanks en kan volgens de containerrederij worden hergebruikt voor toepassingen in de landbouw of voor de productie van droogijs. Het systeem heeft volgens HMM zodoende ‘de potentie om een aanzienlijke rol te gaan spelen in het verminderen van CO2-emissies’.

HMM heeft verder besloten om bij zes van haar containerschepen de scheepsschroeven te vervangen door nieuwe, efficiëntere exemplaren die speciaal zijn ontworpen voor slow steaming, langzamer varen. De vervanging van de scheepsschroeven, die 8% à 9% energie moeten besparen, zijn op de planning in 2024.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement