Normaliter worden vrachtschepen ingewijd op de scheepswerf, maar vanwege coronabeperkingen in China, waar Stena in totaal zes methanol-geschikte tankers heeft besteld, werd besloten om voor deze vaartuigen ceremonies te organiseren op bijzondere locaties.
Het eerste schip uit de serie, de ‘Stena Pro Patria’, werd vorig jaar gedoopt in Trinidad and Tobago door de premier van dat Caraïbische land, Keith Rowley, omdat het schip werd vernoemd naar de uit dat land afkomstige Dennis Patrick, een in 2019 overleden directeur van Proman, een van ’s werelds grootste methanolproducenten. De serie van zes schepen van Stena zijn het resultaat van de voor dit doel opgerichte joint venture Proman Stena Bulk, de twee bedrijven zijn samen eigenaar.
Bunkerhaven
Rotterdam was uitgekozen als plaats van handeling voor de doop van de ‘Stena Promise’ vanwege zijn status als een van ’s werelds belangrijkste bunkerhavens. In de Maasstad werd nog maar twee jaar geleden voor het eerst ter wereld een zeeschip (de ‘Takaroa Sun’ van NYK Bulkship) vanaf een bunkerschip voorzien van methanol. Ook de eerste succesvolle ‘ship-to-ship’-bunkering van de genoemde ‘Stena Pro Patria’ vond vorig jaar plaats in Rotterdam.
De ‘Stena Promise’ werd dinsdag op de Wilhelminapier met de traditionele champagnefles gedoopt door Hilary Cassidy, de ‘godmother’ van het nieuwe schip en echtgenote van Proman-ceo David Cassidy. Ceo Erik Hanell van Stena Bulk zei in zijn toespraak bij de doopplechtigheid ‘dat we met onze samenkomst in Rotterdam andermaal onderstrepen dat varen op methanol vandaag de dag technisch uitvoerbaar is’.
In het mei-nummer van NT meer over Stena Bulk en methanolschepen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?