Gat in schip na aanvaring met windturbine bij Waddeneilanden

Baltic Shipping Company

Het general cargo-schip ‘Petra L’ van de Deense rederij Baltic Shipping Company heeft vorige week bij een aanvaring met een offshore windturbine bij de Waddeneilanden een gat in de boeg opgelopen van vijf bij drie meter. Een gat ter grootte van de deur van een boerenschuur, aldus de Duitse politie.

Foto: Shutterstock

Het vrachtschip, dat met een lading Oekraïens graan vanuit Polen op weg was naar Antwerpen, kwam in botsing met een windturbine van de Gode Wind Farm nabij de Duitse Waddeneilanden Norderney en Juist, waarna de bemanning met het gehavende vaartuig een noodstop maakte in de haven van Emden. Bij navraag door de Duitse politie bij de uitbaters van het windpark, dat bijna honderd windturbines telt, reageerden deze eerst, dat hun eigen sensorwaarschuwingssysteem geen problemen hadden gemeld. Maar nadat vanuit een helikopter nader onderzoek was ingesteld, meldden de uitbaters dat er inderdaad toch ‘lichte schade’ aan een van de windturbines was te zien.

De Duitse politie heeft tevens onderzoek ingesteld naar de Russische kapitein van de ‘Petra L’ omdat hij de schade niet meteen zelf bij de autoriteiten had gemeld. Het gat in het schip werd ontdekt en gerapporteerd door havenpersoneel.

Tweede incident

Het is volgens de Duitse politie voor het eerst in het Noordzeegebied dat een vrachtschip tijdens het uitvoeren van een transport op een windmolen is gebotst. Het Maassluise scheepsrapportagebedrijf Koninklijke Dirkzwager wijst er evenwel op dat de aanvaring al het tweede incident was binnen een week, en noemt dat zeldzaam maar zorgwekkend. Twee dagen voor het ongeluk met de ‘Petra L’ kwam de ‘Stril Mermaid’, een Noors offshore bevoorradingsschip, in aanvaring met platform Rough 47-3 Bravo, een offshore locatie voor de opslag van gas voor de Engelse oostkust.

Dirkzwager stelt dat de incidenten alle betrokkenen in de offshore-branche herinnert aan de risico’s van offshore activiteiten en aan het belang van een goede onderlinge samenwerking tussen alle betrokkenen. Net zoals de politie niet elk huis kan bewaken om inbrekers tegen te houden, kan de kustwacht ook niet alle activiteiten op zee in de gaten houden, het bedrijfsleven heeft daarom een grote eigen verantwoordelijkheid om de veiligheid van offshore-operaties te waarborgen, vindt de Maassluise scheepsrapporteur.

Dirkzwager rekent voor, dat er tegen het jaar 2050 zo’n dertigduizend windturbines geïnstalleerd zullen zijn op de Noordzee, waar er nu 2630 zijn verdeeld over 41 windparken, en die toekomstige vertienvoudiging zal ‘ongetwijfeld een aanzienlijke impact hebben op de maritieme veiligheid’, aldus het scheepsrapportagebedrijf.

Gat in schip na aanvaring met windturbine bij Waddeneilanden | NT

Gat in schip na aanvaring met windturbine bij Waddeneilanden

Baltic Shipping Company

Het general cargo-schip ‘Petra L’ van de Deense rederij Baltic Shipping Company heeft vorige week bij een aanvaring met een offshore windturbine bij de Waddeneilanden een gat in de boeg opgelopen van vijf bij drie meter. Een gat ter grootte van de deur van een boerenschuur, aldus de Duitse politie.

Foto: Shutterstock

Het vrachtschip, dat met een lading Oekraïens graan vanuit Polen op weg was naar Antwerpen, kwam in botsing met een windturbine van de Gode Wind Farm nabij de Duitse Waddeneilanden Norderney en Juist, waarna de bemanning met het gehavende vaartuig een noodstop maakte in de haven van Emden. Bij navraag door de Duitse politie bij de uitbaters van het windpark, dat bijna honderd windturbines telt, reageerden deze eerst, dat hun eigen sensorwaarschuwingssysteem geen problemen hadden gemeld. Maar nadat vanuit een helikopter nader onderzoek was ingesteld, meldden de uitbaters dat er inderdaad toch ‘lichte schade’ aan een van de windturbines was te zien.

De Duitse politie heeft tevens onderzoek ingesteld naar de Russische kapitein van de ‘Petra L’ omdat hij de schade niet meteen zelf bij de autoriteiten had gemeld. Het gat in het schip werd ontdekt en gerapporteerd door havenpersoneel.

Tweede incident

Het is volgens de Duitse politie voor het eerst in het Noordzeegebied dat een vrachtschip tijdens het uitvoeren van een transport op een windmolen is gebotst. Het Maassluise scheepsrapportagebedrijf Koninklijke Dirkzwager wijst er evenwel op dat de aanvaring al het tweede incident was binnen een week, en noemt dat zeldzaam maar zorgwekkend. Twee dagen voor het ongeluk met de ‘Petra L’ kwam de ‘Stril Mermaid’, een Noors offshore bevoorradingsschip, in aanvaring met platform Rough 47-3 Bravo, een offshore locatie voor de opslag van gas voor de Engelse oostkust.

Dirkzwager stelt dat de incidenten alle betrokkenen in de offshore-branche herinnert aan de risico’s van offshore activiteiten en aan het belang van een goede onderlinge samenwerking tussen alle betrokkenen. Net zoals de politie niet elk huis kan bewaken om inbrekers tegen te houden, kan de kustwacht ook niet alle activiteiten op zee in de gaten houden, het bedrijfsleven heeft daarom een grote eigen verantwoordelijkheid om de veiligheid van offshore-operaties te waarborgen, vindt de Maassluise scheepsrapporteur.

Dirkzwager rekent voor, dat er tegen het jaar 2050 zo’n dertigduizend windturbines geïnstalleerd zullen zijn op de Noordzee, waar er nu 2630 zijn verdeeld over 41 windparken, en die toekomstige vertienvoudiging zal ‘ongetwijfeld een aanzienlijke impact hebben op de maritieme veiligheid’, aldus het scheepsrapportagebedrijf.