Vooral de uitbaters van producttankers en olietankers kunnen zich volgens Danish Ship Finance verheugen op hoge inkomsten: ‘an extraordinary earnings season in 2023’. De wereldwijde marktvraag voor producttankers zal volgens de glazen bol van de Denen dit jaar toenemen met 10,9% en die voor olietankers met 5,6%. De vloot waarover die ‘buit’ van de markt verdeeld wordt, neemt volgens de Deense statistici ondertussen minder hard toe dan de marktvraag: met minder dan 3%.
Lange afstanden
Dat de marktvooruitzichten voor dit soort schepen tot ‘de sterkste in decennia’ behoren, komt onder meer doordat er langere afstanden gevaren moeten worden, met als gevolg dat de capaciteit vanzelf wordt beperkt. Die langere afstanden zijn met name ontstaan doordat olie en olieproducten vanwege internationale sancties niet meer uit Rusland gehaald kunnen worden, maar van verder weg moeten komen. Eveneens capaciteits-remmend zijn de IMO-klimaatmaatregelen, die ertoe leiden dat oudere vaartuigen langzamer moeten varen, aldus Danish Ship Finance.
Containerrederijen beleven juist een ‘tough year’ waarin de scheepscapaciteit toeneemt terwijl de marktvraag krimpt. Die krimp wordt 1,3%, rekent de Deense scheepsfinancier voor. De containerrederijen zullen de capaciteit proberen te beperken door oudere schepen te slopen en jongere vaartuigen tijdelijk uit de vaart te nemen, aldus de Denen. Hoe de containertarieven zich verder in het jaar ontwikkelen, hangt volgens Danish Ship Finance af van de vraag hoe goed de rederijen de capaciteit weten af te stemmen binnen de samenwerkende allianties.
Bulkvaart
Geen van de sectoren in de internationale scheepvaart presteert volgens de Deense voorspellingen dit jaar zo slecht als de containervaart, maar zo hosanna als bij de olie- en producttankers is het toch nergens. Zo zal de bulkvaart genoegen moeten nemen met 1,9% marktgroei en kunnen de chemietankers 2,3% groei tegemoet zien. De chemietankers zijn daarmee ‘duidelijk niet gepositioneerd voor een fantastisch jaar’, aldus de scheepsfinancier.
De internationale lpg-vloot kan volgens de Denen weliswaar een behoorlijke groei van de vraag tegemoet zien, met 5,1%, maar toch zijn de vooruitzichten voor deze markt volgens hen ‘mager’ doordat de vloot dit jaar ‘een enorme uitbreiding van 13%’ beleeft.
Voor lng-tankers voorziet de scheepsfinancier dit jaar een ‘bumpy ride’ vanwege vergelijkbare reden: de markt groeit weliswaar, met 4,5%, maar er is een overschot aan scheepscapaciteit.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?