Van een algehele, door de transportvakbond ILWU ondersteunde staking in de Amerikaanse westkusthavens is geen sprake, maar havenwerkers weigeren wel op grote schaal opdrachten. Ook voeren ze langzaamaanacties uit en proberen ze de havenoperaties verder te frustreren met onder meer klachtenprocedures. De problemen spelen in verschillende havens, niet alleen in Los Angeles/Long Beach maar bijvoorbeeld ook in Seattle.
Hoewel de havenautoriteiten benadrukt hebben dat er nog voldoende werkwilligen zijn en de werkzaamheden nog doorgaan, is hier en daar al wel een containerterminal tijdelijk plat komen te liggen. Veel vrachtwagens stonden al in de file en ook in de containerscheepvaart naar de Californische havens zijn verstoringen opgetreden.
Frustrerende situatie
Het Amerikaanse transportbedrijf ITS Logistics, dat zijn vrachtwagenchauffeurs zag worden weggestuurd bij een terminal in de haven van Los Angeles, sprak tegenover het Amerikaanse medium CNBC van een ‘extreem frustrerende’ situatie. Amerikaanse verladersorganisaties knijpen hem ook al. Zij hebben bij monde van onder meer de National Association of Manufacturers een oproep gedaan aan de Amerikaanse president Joe Biden om de vakbonden en havenbedrijven aan te sporen tot haast om een einde te maken aan de arbeidsonrust in de havens.
Voor de containerlijnvaart waren de havens aan de Amerikaanse westkust tijdens de coronaperiode ook al een turbulente bestemming. Dit doordat er zoveel lading was dat schepen voor met name de Californische havens in een enorme waterfile kwamen te liggen. Met de neergang van de markt was de scheepvaart in rustiger vaarwater terechtgekomen.
Opdrogend Panamakanaal
Westkustklanten die gebruik willen maken van het Panamakanaal hebben er nóg een zorgenpost bij. De droogte die de afgelopen weken al zorgde voor diepterestricties voor het scheepvaartverkeer in het kanaal, dreigt de komende tijd alleen nog maar ernstiger te worden. Het Panamakanaal haalt zijn water uit een meer, het Gatun Lake.
De autoriteiten van het Panamakanaal hebben in een statement gewaarschuwd dat ze nu al te kampen hebben met de ernstigste droogte sinds 1950 en dat het weerfenomeen El Niño dat dit jaar weer de kop opsteekt de situatie nog zal gaan verergeren. De Panamakanaal-directie ziet een groot gevaar voor de wereldhandel. Economen bevestigden die zorgen in een artikel van het Amerikaanse persbureau Bloomberg. Een opdrogend Panamakanaal kan nog meer olie op het vuur betekenen voor de inflatie in de VS en wereldwijd, waarschuwen ze.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?