Waakhond VS onderzoekt hoge MSC-toeslagen voor NOR-containers

d&d-toeslagen

De Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC doet onderzoek naar duizenden gevallen waarin de Zwitsers-Italiaanse containerrederij MSC veel te hoge demurrage & detention (d&d)-toeslagen in rekening zou hebben gebracht aan klanten. Het gaat met name om gevallen waarbij reefercontainers met uitgeschakelde koelapparatuur gewone droge lading vervoerden en waarvoor de rederij toch de hogere d&d-reefertarieven zou hebben geheven.

Foto: Shutterstock

Dat melden buitenlandse maritieme vakmedia. Klanten die gewone droge lading laten vervoeren in non-operating reefers (zogenoemde NOR-containers), reefercontainers dus waarvan de koel-unit is uitgeschakeld, betalen normaliter vergelijkbare d&d-tarieven (opslag- en huurkosten) als wanneer de lading in een reguliere zeecontainer zit. Die tarieven zijn aanzienlijk lager dan voor klanten die reeferlading laten vervoeren en voor wie de koelapparatuur dus wel aan moet staan.

Volgens de FMC zijn er echter duizenden gevallen waarin MSC klanten voor NOR-containers toch volle reefer-d&d-tarieven heeft laten betalen. De maritieme waakhond ontdekte minstens 925 gevallen waarin klanten protest aantekenden tegen hun hoge d&d-rekening en waarin die klanten vervolgens een ‘refund’ kregen. MSC gaf volgens de FMC zo in totaal 1,2 miljoen dollar terug aan klagende klanten.

Proactief benaderen

Alleen al in 2021 waren er volgens de maritieme waakhond echter ook meer dan 1.700 MSC-klanten die niet in het verweer kwamen tegen hun hogere d&d-rekening voor NOR-containers. De containerrederij genereerde daarmee volgens de FMC ruim 850.000 dollar aan extra inkomsten en verzuimde volgens de Amerikaanse toezichthouder om dat zelf te corrigeren en proactief die 1.700 klanten te benaderen en te compenseren.

De FMC stelt dat de te hoge d&d-rekeningen voor NOR-containers bij de containerrederij lange tijd alledaagse praktijk waren en dat het bedrijf tot aan maart dit jaar verzuimde om openbaar raadpleegbare tarieven voor NOR-containers te publiceren.

MSC heeft van de Amerikaanse toezichthouder drie weken de tijd gekregen om met een eerste reactie op de beschuldigingen te komen. Pas begin 2025 wordt een definitief vonnis in de zaak verwacht.

Boete

Eerder dit jaar legde de FMC aan MSC een boete op van bijna een miljoen dollar in een zaak die de Amerikaanse verlader MCS Industries, een handelaar in huisdecoratie-artikelen, had aangespannen omdat de containerrederij zich tijdens de coronapandemie niet had gehouden aan contractuele afspraken om een bepaald containervolume tegen lage containertarieven te vervoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Waakhond VS onderzoekt hoge MSC-toeslagen voor NOR-containers | NT

Waakhond VS onderzoekt hoge MSC-toeslagen voor NOR-containers

d&d-toeslagen

De Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC doet onderzoek naar duizenden gevallen waarin de Zwitsers-Italiaanse containerrederij MSC veel te hoge demurrage & detention (d&d)-toeslagen in rekening zou hebben gebracht aan klanten. Het gaat met name om gevallen waarbij reefercontainers met uitgeschakelde koelapparatuur gewone droge lading vervoerden en waarvoor de rederij toch de hogere d&d-reefertarieven zou hebben geheven.

Foto: Shutterstock

Dat melden buitenlandse maritieme vakmedia. Klanten die gewone droge lading laten vervoeren in non-operating reefers (zogenoemde NOR-containers), reefercontainers dus waarvan de koel-unit is uitgeschakeld, betalen normaliter vergelijkbare d&d-tarieven (opslag- en huurkosten) als wanneer de lading in een reguliere zeecontainer zit. Die tarieven zijn aanzienlijk lager dan voor klanten die reeferlading laten vervoeren en voor wie de koelapparatuur dus wel aan moet staan.

Volgens de FMC zijn er echter duizenden gevallen waarin MSC klanten voor NOR-containers toch volle reefer-d&d-tarieven heeft laten betalen. De maritieme waakhond ontdekte minstens 925 gevallen waarin klanten protest aantekenden tegen hun hoge d&d-rekening en waarin die klanten vervolgens een ‘refund’ kregen. MSC gaf volgens de FMC zo in totaal 1,2 miljoen dollar terug aan klagende klanten.

Proactief benaderen

Alleen al in 2021 waren er volgens de maritieme waakhond echter ook meer dan 1.700 MSC-klanten die niet in het verweer kwamen tegen hun hogere d&d-rekening voor NOR-containers. De containerrederij genereerde daarmee volgens de FMC ruim 850.000 dollar aan extra inkomsten en verzuimde volgens de Amerikaanse toezichthouder om dat zelf te corrigeren en proactief die 1.700 klanten te benaderen en te compenseren.

De FMC stelt dat de te hoge d&d-rekeningen voor NOR-containers bij de containerrederij lange tijd alledaagse praktijk waren en dat het bedrijf tot aan maart dit jaar verzuimde om openbaar raadpleegbare tarieven voor NOR-containers te publiceren.

MSC heeft van de Amerikaanse toezichthouder drie weken de tijd gekregen om met een eerste reactie op de beschuldigingen te komen. Pas begin 2025 wordt een definitief vonnis in de zaak verwacht.

Boete

Eerder dit jaar legde de FMC aan MSC een boete op van bijna een miljoen dollar in een zaak die de Amerikaanse verlader MCS Industries, een handelaar in huisdecoratie-artikelen, had aangespannen omdat de containerrederij zich tijdens de coronapandemie niet had gehouden aan contractuele afspraken om een bepaald containervolume tegen lage containertarieven te vervoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement