Gunstig derde kwartaal voor Exmar, omzet stijgt 263%

tankvaart

Over het derde kwartaal van 2023 boekte Exmar een bedrijfswinst (ebit) van 54,4 miljoen dollar. Dat is beduidend minder dan de 347 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder vanwege een toenmalige boekwinst. Toch waren het prima cijfers; de operationele winst steeg fors (70%), net als de omzet (+263%).

Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Een jaar geleden kon de Antwerpse rederij de drijvende lng-fabriek Tango verkocht aan het Italiaanse Eni. Dat leverde een forse eenmalige meerwaarde op. Laten we die buiten beschouwing, dan scoort Exmar over het voorbije kwartaal 70% meer winst dan een jaar eerder. De omzetcijfers zijn ook gunstig: 345,4 miljoen dollar tegen 95,6 miljoen in het derde kwartaal van 2022.

De aandeelhouders, dat zijn intussen voor 83,76% Nicolas Saverys en zijn familieleden, mogen rekenen op een bruto-interimdividend van 4,40 euro én een premie van 1 euro. Drie jaar geleden bedroeg de beurskoers van het aandeel veel minder, zowat 2,4 euro. Dit jaar bereikte hij even een piek van 12,08 euro.

Einde oktober verlieten de Tango en het aan interim-dividend Eni verhuurde opslagschip Excalibur de Dry Docks World-scheepswerf in Dubai, richting Congo-Brazzaville, waar Eni ze vanaf december dit jaar zal inzetten voor aardgasactiviteiten. Exmar staat er in voor de operationele dienstverlening.

Stevige lpg-markt

De markt voor supertankers was in 2023 uitzonderlijk sterk, met spottarieven op historische hoogtepunten. Die conjunctuur wordt ondersteund door een verhoogde productie van lpg in de Verenigde Staten en de import van lpg door de groeiende Chinese propyleenindustrie. De bouwsector stond er wel onder druk, wat de vraag naar propyleen dan weer verminderde. Maar ook de vertragingen in het Panamakanaal als gevolg van regelmatige congestie en ernstige droogte bleven volgens Exmar de markt ondersteunen. De lpg-tanker Tokyo blijft meedraaien in een pool die profiteert van de hogere tarieven. De Flanders Innovation en de Flanders Pioneer blijven werken volgens hun langetermijncontracten met Equinor.

Ook de middelgrote tankers genoten van de hogere tarieven voor lpg, maar de lagere aardgasprijzen duwden de prijzen voor het transport van ammoniak omlaag. Alle midsize-tankers van Exmar waren ingezet op basis van termijncontracten.

In september-oktober 2023 nam Exmar een participatie van ongeveer 11,5% in het Amerikaanse Vantage Drilling International, een speler in offshore olie- en aardgasboringen, met een vloot van twee ultradiepwaterboorschepen en twee hefeilanden. Daarmee keert de rederij na een afwezigheid van ruim twee decennia terug in de boorsector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Gunstig derde kwartaal voor Exmar, omzet stijgt 263% | NT

Gunstig derde kwartaal voor Exmar, omzet stijgt 263%

tankvaart

Over het derde kwartaal van 2023 boekte Exmar een bedrijfswinst (ebit) van 54,4 miljoen dollar. Dat is beduidend minder dan de 347 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder vanwege een toenmalige boekwinst. Toch waren het prima cijfers; de operationele winst steeg fors (70%), net als de omzet (+263%).

Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Een jaar geleden kon de Antwerpse rederij de drijvende lng-fabriek Tango verkocht aan het Italiaanse Eni. Dat leverde een forse eenmalige meerwaarde op. Laten we die buiten beschouwing, dan scoort Exmar over het voorbije kwartaal 70% meer winst dan een jaar eerder. De omzetcijfers zijn ook gunstig: 345,4 miljoen dollar tegen 95,6 miljoen in het derde kwartaal van 2022.

De aandeelhouders, dat zijn intussen voor 83,76% Nicolas Saverys en zijn familieleden, mogen rekenen op een bruto-interimdividend van 4,40 euro én een premie van 1 euro. Drie jaar geleden bedroeg de beurskoers van het aandeel veel minder, zowat 2,4 euro. Dit jaar bereikte hij even een piek van 12,08 euro.

Einde oktober verlieten de Tango en het aan interim-dividend Eni verhuurde opslagschip Excalibur de Dry Docks World-scheepswerf in Dubai, richting Congo-Brazzaville, waar Eni ze vanaf december dit jaar zal inzetten voor aardgasactiviteiten. Exmar staat er in voor de operationele dienstverlening.

Stevige lpg-markt

De markt voor supertankers was in 2023 uitzonderlijk sterk, met spottarieven op historische hoogtepunten. Die conjunctuur wordt ondersteund door een verhoogde productie van lpg in de Verenigde Staten en de import van lpg door de groeiende Chinese propyleenindustrie. De bouwsector stond er wel onder druk, wat de vraag naar propyleen dan weer verminderde. Maar ook de vertragingen in het Panamakanaal als gevolg van regelmatige congestie en ernstige droogte bleven volgens Exmar de markt ondersteunen. De lpg-tanker Tokyo blijft meedraaien in een pool die profiteert van de hogere tarieven. De Flanders Innovation en de Flanders Pioneer blijven werken volgens hun langetermijncontracten met Equinor.

Ook de middelgrote tankers genoten van de hogere tarieven voor lpg, maar de lagere aardgasprijzen duwden de prijzen voor het transport van ammoniak omlaag. Alle midsize-tankers van Exmar waren ingezet op basis van termijncontracten.

In september-oktober 2023 nam Exmar een participatie van ongeveer 11,5% in het Amerikaanse Vantage Drilling International, een speler in offshore olie- en aardgasboringen, met een vloot van twee ultradiepwaterboorschepen en twee hefeilanden. Daarmee keert de rederij na een afwezigheid van ruim twee decennia terug in de boorsector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement