Een QR-code in plaats van papieren vaarbevoegdheidsbewijs: ‘Sneller en minder kans op fraude’

Interview Kiwa en ministerie

Waar een zeevarende nu vaarbevoegdheidsbewijzen (Certificate of Competence, CoC) op papier mee moet nemen, heeft Kiwa een digitaal certificaat ontwikkeld. Iets waar reders tijdens de algemene vergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) erg enthousiast over waren. Sinds 1 mei 2024 draait er een pilot van zes maanden met zeven Nederlandse rederijen. NT sprak erover met Arvid van der Bruggen, product owner van ‘Kiwa eLicence platform’, en Kelly de Jong, Beleidsmedewerker Zeevaart en Economie van I&W. ‘We gaan reders op geen enkele manier tegenwerken.’

De fysieke documenten blijven voorlopig ook nog bestaan. Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Een QR-code in plaats van papieren vaarbevoegdheidsbewijs: ‘Sneller en minder kans op fraude’ | NT

Een QR-code in plaats van papieren vaarbevoegdheidsbewijs: ‘Sneller en minder kans op fraude’

Interview Kiwa en ministerie

Waar een zeevarende nu vaarbevoegdheidsbewijzen (Certificate of Competence, CoC) op papier mee moet nemen, heeft Kiwa een digitaal certificaat ontwikkeld. Iets waar reders tijdens de algemene vergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) erg enthousiast over waren. Sinds 1 mei 2024 draait er een pilot van zes maanden met zeven Nederlandse rederijen. NT sprak erover met Arvid van der Bruggen, product owner van ‘Kiwa eLicence platform’, en Kelly de Jong, Beleidsmedewerker Zeevaart en Economie van I&W. ‘We gaan reders op geen enkele manier tegenwerken.’

De fysieke documenten blijven voorlopig ook nog bestaan. Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu