BMW wil verkoop 260 auto’s van ‘Fremantle Highway’ tegenhouden

Uitgebrande car-carrier

De rechter moet beslissen of 260 BMW’s die op het afgebrande autoschip ‘Fremantle Highway’ stonden, weer in de handel gebracht mogen worden. Een consortium van Rotterdamse ondernemers en bedrijven wil dat doen, maar de Duitse autofabrikant is zelf mordicus tegen. De auto’s zouden niet meer veilig zijn door de brand.

BMW vreest reputatieschade als er iets mis blijkt te zijn met de 260 auto's van het merk die van het uitgebrande schip zijn gekomen. Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock

Op 25 juli vorig jaar vloog de car-carrier ‘Fremantle Highway’ boven de Waddenzee in brand met ruim 3.700 auto’s aan boord. Het schip was vertrokken vanuit Bremerhaven. Het werd eerst naar een tijdelijk locatie op zee noordelijk van Ameland en Schiermonnikoog gesleept. Nadat de brand was bedwongen, ging het schip naar de Eemshaven in Groningen, waar de auto’s uit de dekken werden gehaald.

Een consortium van ondernemers en bedrijven uit Rotterdam wist vervolgens een partij van 260 BMW’s uit de ‘Fremantle Highway’ te bemachtigen. Dat ging via een tussenhandelaar, die auto’s weer had opgekocht van een Taiwanees verzekeringsbedrijf. In het najaar kreeg BMW er lucht van dat de partij in de handel gebracht zouden worden. In december liet BMW er beslag op leggen. Daarmee wilde de fabrikant voorkomen dat de auto’s werden verkocht. Eerst moest grondig onderzocht worden of de BMW’s nog wel veilig waren, stelt het bedrijf. Het autoconcern vreest grote reputatieschade als er onverhoopt iets mis blijk te zijn met haar voertuigen uit de ‘Fremantle Highway’.

‘Geen grote schade’

Na zes maanden gewacht te hebben, stapte het Rotterdamse consortium naar de kortgedingrechter in Den Haag, om opheffing van het beslag te eisen. Ze wil de BMW’s op korte termijn kunnen verkopen. Volgens het consortium staat voldoende vast dat de auto’s geen grote schade hebben opgelopen op de dekken van ‘Fremantle Highway’. Het consortium liet zes willekeurige BMW’s testen, en daar kwamen geen gebreken uit naar voren. ‘Er zat alleen roet op de auto’s’, zei de advocaat van het consortium tijdens de zitting.

Daar dacht BMW anders over. ‘De risico’s die kleven aan deze total loss verklaarde auto’s zijn enorm’, reageerde de advocaat van BMW. ‘Die mogen niet onderschat worden.’ De bedrading, de lak en metalen onderdelen zouden door de brand aangetast zijn.

BMW wil auto’s slopen

BMW leidt dat onder meer af uit onderzoek gedaan bij andere auto’s op de dekken van ‘Fremantle Highway’. Volgens BMW is er maar één bestemming voor haar auto’s die op het rampenschip stonden: het recyclebedrijf. ‘Sloop is de enige remedie.’ Audi en Mercedes zouden hun auto’s uit de uitgebrande car-carrier ook afgeleverd hebben bij recyclebedrijven.

Tijdens de zitting bij de rechter in Den Haag kwam het Rotterdamse consortium met het compromis dat ze de 260 BMW’s zou verkopen in landen buiten Europa, waar de kwaliteitsstandaarden voor auto’s lager liggen. Dan zou het risico op reputatieschade voor BMW ook minder groot zijn. Daar voelde BMW niets voor.

De uitspraak volgt op 15 juli.

BMW wil verkoop 260 auto’s van ‘Fremantle Highway’ tegenhouden | NT

BMW wil verkoop 260 auto’s van ‘Fremantle Highway’ tegenhouden

Uitgebrande car-carrier

De rechter moet beslissen of 260 BMW’s die op het afgebrande autoschip ‘Fremantle Highway’ stonden, weer in de handel gebracht mogen worden. Een consortium van Rotterdamse ondernemers en bedrijven wil dat doen, maar de Duitse autofabrikant is zelf mordicus tegen. De auto’s zouden niet meer veilig zijn door de brand.

BMW vreest reputatieschade als er iets mis blijkt te zijn met de 260 auto's van het merk die van het uitgebrande schip zijn gekomen. Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock

Op 25 juli vorig jaar vloog de car-carrier ‘Fremantle Highway’ boven de Waddenzee in brand met ruim 3.700 auto’s aan boord. Het schip was vertrokken vanuit Bremerhaven. Het werd eerst naar een tijdelijk locatie op zee noordelijk van Ameland en Schiermonnikoog gesleept. Nadat de brand was bedwongen, ging het schip naar de Eemshaven in Groningen, waar de auto’s uit de dekken werden gehaald.

Een consortium van ondernemers en bedrijven uit Rotterdam wist vervolgens een partij van 260 BMW’s uit de ‘Fremantle Highway’ te bemachtigen. Dat ging via een tussenhandelaar, die auto’s weer had opgekocht van een Taiwanees verzekeringsbedrijf. In het najaar kreeg BMW er lucht van dat de partij in de handel gebracht zouden worden. In december liet BMW er beslag op leggen. Daarmee wilde de fabrikant voorkomen dat de auto’s werden verkocht. Eerst moest grondig onderzocht worden of de BMW’s nog wel veilig waren, stelt het bedrijf. Het autoconcern vreest grote reputatieschade als er onverhoopt iets mis blijk te zijn met haar voertuigen uit de ‘Fremantle Highway’.

‘Geen grote schade’

Na zes maanden gewacht te hebben, stapte het Rotterdamse consortium naar de kortgedingrechter in Den Haag, om opheffing van het beslag te eisen. Ze wil de BMW’s op korte termijn kunnen verkopen. Volgens het consortium staat voldoende vast dat de auto’s geen grote schade hebben opgelopen op de dekken van ‘Fremantle Highway’. Het consortium liet zes willekeurige BMW’s testen, en daar kwamen geen gebreken uit naar voren. ‘Er zat alleen roet op de auto’s’, zei de advocaat van het consortium tijdens de zitting.

Daar dacht BMW anders over. ‘De risico’s die kleven aan deze total loss verklaarde auto’s zijn enorm’, reageerde de advocaat van BMW. ‘Die mogen niet onderschat worden.’ De bedrading, de lak en metalen onderdelen zouden door de brand aangetast zijn.

BMW wil auto’s slopen

BMW leidt dat onder meer af uit onderzoek gedaan bij andere auto’s op de dekken van ‘Fremantle Highway’. Volgens BMW is er maar één bestemming voor haar auto’s die op het rampenschip stonden: het recyclebedrijf. ‘Sloop is de enige remedie.’ Audi en Mercedes zouden hun auto’s uit de uitgebrande car-carrier ook afgeleverd hebben bij recyclebedrijven.

Tijdens de zitting bij de rechter in Den Haag kwam het Rotterdamse consortium met het compromis dat ze de 260 BMW’s zou verkopen in landen buiten Europa, waar de kwaliteitsstandaarden voor auto’s lager liggen. Dan zou het risico op reputatieschade voor BMW ook minder groot zijn. Daar voelde BMW niets voor.

De uitspraak volgt op 15 juli.