Rederijen betalen steeds hogere prijs voor schepen en containers

150.000 dollar per schip per dag

Containerrederijen tellen steeds hogere bedragen neer om schepen te huren en zeecontainers aan te schaffen, om zodoende in de huidige overspannen containerlijnvaartmarkt hun diensten te kunnen blijven varen.

Foto: 365 Focus Photography, Shutterstock

De prijs om tijdelijk een containerschip te charteren is inmiddels opgelopen tot wel 150.000 dollar per schip per dag, zo meldt onder meer het Aziatische databureau Linerlytica. Dat is zeker geen marktgemiddelde, maar wel de hoogste prijs van het moment. Volgens diverse buitenlandse scheepvaartmedia is die 150.000 dollar per dag het bedrag dat Maersk nu op tafel legt om de ‘Kota Valparaiso’ te charteren, een nieuwbouwschip van 7.500 teu dat eigenlijk is gebouwd voor een kleinere Aziatische rederij.

Maersk volgt met de forse investering het voorbeeld van CMA CGM, dat twee weken geleden de portemonnee trok voor de ‘Kota Callao’, een zusterschip van de ‘Valparaiso’ dat eveneens vers van de werf komt. Twee weken geleden maakte de investering van CMA CGM indruk omdat de Franse rederij 105.000 dollar per dag neertelde en daarmee voor het eerst sinds de coronacrisis door de 100.000 dollar-barrière ging, oftewel ‘in de zescijferige bedragen’ belandde. Maersk doet daar nu dus alweer een forse schep bovenop.

Zoeken naar extra capaciteit

De hoge bedragen die door de containerrederijen worden uitgetrokken, demonstreren hoe verwoed de reders op zoek zijn naar extra capaciteit. De containerrederijen gingen er begin dit jaar nog vanuit dat er in de containerlijnvaart een aanzienlijke overcapaciteit zou ontstaan doordat dit en volgend jaar een groot aantal nieuwbouwschepen te water wordt gelaten, maar in de praktijk heeft de door Houthi-rebellen veroorzaakte Rode Zee-crisis alles op zijn kop gezet.

Doordat de containerrederijen veiligheidshalve zijn gaan omvaren via Kaap de Goede Hoop (Zuid-Afrika), zijn de schepen veel langer onderweg, waardoor er meer schepen nodig zijn om dezelfde diensten uit te kunnen voeren. In plaats van veel te veel schepen, hebben rederijen er momenteel te weinig.

De 150.000 dollar van Maersk is overigens nog geen historisch record. Tijdens de coronacrisis zagen ingewijden hier en daar wel 200.000 dollar per dag betaald worden op de chartermarkt van containerschepen.

Duizelingwekkende containerkosten

Ook om lege zeecontainers te kopen en aan de vloot toe te voegen, moeten containerrederijen momenteel steeds hogere bedragen neertellen, meldt het Duitse online platform Container xChange. Voor een veertigvoets container in China moet een rederij deze week 3600 dollar op tafel leggen, ruim twee keer zo veel als in april/mei, toen zo’n container nog kon worden aangeschaft voor 1700 dollar per stuk. De containerprijzen zijn nu terug op het niveau van de piek van de coronacrisis, twee jaar geleden, aldus het Duitse platform.

Ook de prijzen om containers voor één afvaart te leasen, de zogenoemde one-way pick-up charges, ontwikkelen zich vanuit China naar het westen (Europa/VS) ‘duizelingwekkend’, aldus Container xChange. De gemiddelde pick-up charge vanuit Shanghai naar Rotterdam lag begin deze week bijvoorbeeld op 1700 dollar, waar dat afgelopen november nog ongeveer 500 dollar was. Naar Hamburg was de prijs zelfs 2030 dollar, en het is in China deze week zelfs al voorgekomen dat er 2600 dollar werd gevraagd.

‘Chronische congestie’

‘This is crazy’, zo citeert Container xChange een van zijn klanten in China. Volgens de klant in kwestie is het zorgwekkend dat de prijsstijgingen niet gebaseerd zijn op een gezonde marktvraag, maar puur worden veroorzaakt door de huidige verstoringen waarmee de containervaart te kampen heeft. Container xChange spreekt zelf tegelijkertijd wel van een ‘bemoedigende groei’ van de containeroverslag in Chinese havens: in de eerste vier maanden van het jaar werd daar 104 miljoen teu verwerkt, 9% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Linerlytica meldt dat de congestie in containerhavens in met name Zuidoost-Azië ‘chronisch’ lijkt te zijn. De totale capaciteit aan containerschepen die wereldwijd stil liggen, bedraagt deze week 2,5 miljoen teu, opnieuw een stijging na de 2,4 miljoen teu van een week geleden.

Christian Roeloffs, ceo van Container xChange, stelt dat de ‘robuuste groei’ van de containeroverslag in China ondanks alle beslommeringen toch aanleiding geeft tot ‘voorzichtig optimisme’ over de containermarkt op langere termijn. De grootste bedreiging wordt volgens Roeloffs gevormd door de Europese plannen om de Europese automarkt middels heffingen te beschermen tegen een overvloed aan Chinese elektrische auto’s. Als dit uitmondt in een ‘tarievenoorlog’ met China, kan dat volgens de Container xChange grote gevolgen hebben voor de wereldwijde logistieke ketens.

Rederijen betalen steeds hogere prijs voor schepen en containers | NT

Rederijen betalen steeds hogere prijs voor schepen en containers

150.000 dollar per schip per dag

Containerrederijen tellen steeds hogere bedragen neer om schepen te huren en zeecontainers aan te schaffen, om zodoende in de huidige overspannen containerlijnvaartmarkt hun diensten te kunnen blijven varen.

Foto: 365 Focus Photography, Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu