CMA CGM in zee met Google, belooft AI-‘revolutie’ in scheepvaart

duw in de rug

De Franse transportgroep CMA CGM en het Amerikaanse ICT-bedrijf Google hebben bekendgemaakt dat ze een ‘strategisch samenwerkingsverband’ zijn aangegaan om de toepassing van AI (Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie) bij ‘alle scheepvaart-, logistieke- en media-activiteiten’ van CMA CGM een duw in de rug te geven.

AI wordt ook toegepast op de media-afdeling van de rederij. Foto: foto-select / Shutterstock

De twee bedrijven omschrijven hun nieuwe samenwerking als ‘uniek’ en beloven zelfs dat ze voor een ‘revolutie’ gaan zorgen in de scheepvaart. De twee nieuwbakken partners hebben het in hun aankondiging over de toepassing van ‘bewezen AI-oplossingen’ uit de Google-keuken, maar ook over ‘programma’s’ en ‘instrumenten’ die door het samenwerkingsverband ontwikkeld zullen worden ‘om gebruikers te helpen in hun besluitvormingsprocessen in verschillende belangrijke workflows’.

Planning optimaliseren

Wat de (container-)scheepvaart betreft, stellen Google en CMA CGM dat met behulp van kunstmatige intelligentie de efficiëntie en de flexibiliteit een boost kunnen krijgen en dat er met AI straks beter gereageerd kan worden op marktschommelingen en -verstoringen. De twee bedrijven stellen in hun aankondiging dat CMA CGM ‘als onderdeel van het partnerschap zal streven naar het optimaliseren van scheepsroutes, de containerafhandeling en voorraadbeheer, om zo een ​​efficiënte en tijdige levering van goederen te garanderen en tegelijkertijd de kosten en de ecologische voetafdruk te minimaliseren’.

Bij Ceva Logistics, de logistieke dochter van CMA CGM, willen de bedrijven kunstmatige intelligentie inzetten om op basis van data betere voorspellingen te doen over marktvraag en benodigde goederenvolumes, om zodoende betere planningen te kunnen maken en 10,3 miljoen vierkante meter aan warehouseruimte ‘beter te beheren’. Google en CMA CGM spreken van ‘smart management’ in de warehouses.

Kranten

Ook bij de mediadivisie van CMA CGM zal AI op de deur komen kloppen. De Franse transportgroep nam de afgelopen jaren verschillende media over, waaronder de Franse zakenkrant La Tribune en het regionale dagblad La Provence, en meldt dat het partnerschap met Google voor CMA Media een hulp zal zijn om ‘belangrijke gereedschappen te ontwikkelen die journalisten zullen assisteren in hun dagelijkse werkzaamheden’.

Alle CMA CGM-medewerkers zullen volgens de aankondiging toegespitste ‘high-impact’ trainingssessies ondergaan in Tangram, een door de Franse transportgroep geopende faciliteit in Marseille die wordt omschreven als een ‘excellence centre’ waar ‘de toekomst van duurzame transport en logistiek wordt geplaveid’.

CMA CGM in zee met Google, belooft AI-‘revolutie’ in scheepvaart | NT

CMA CGM in zee met Google, belooft AI-‘revolutie’ in scheepvaart

duw in de rug

De Franse transportgroep CMA CGM en het Amerikaanse ICT-bedrijf Google hebben bekendgemaakt dat ze een ‘strategisch samenwerkingsverband’ zijn aangegaan om de toepassing van AI (Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie) bij ‘alle scheepvaart-, logistieke- en media-activiteiten’ van CMA CGM een duw in de rug te geven.

AI wordt ook toegepast op de media-afdeling van de rederij. Foto: foto-select / Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu