Rusland omzeilt westerse sancties met risicovol LNG-transport over Noordelijke IJszee

Voor het eerst

De LNG-tanker 'Energy Everest' heeft geen 1A IJsklasse, maar bevaart toch de Noordelijke IJszee op weg naar haar bestemming, waarschijnlijk ergens in China of mogelijk Kamtsjatka. Het is voor het eerst dat een schip zonder ijsklasse de noordelijke route probeert. Formeel mag dat ook helemaal niet. Het schip heeft geen vergunning van de Russische Northern Sea Route Administration.

De Everest Energy, hier nog als Metagas Everest onder Singaporese vlag. Foto: Marine Traffic / Christian Plague

De export van Russisch vloeibaar aardgas valt onder de westerse sancties tegen Rusland. De Everest Energy maakt daarmee deel uit van de Russische schaduwvloot, bedoelt om de sancties te omzeilen. De verzekeringsstatus is onbekend. Het schip vaart onder de vlag van Palau, maar de vlaggenbief is geschorst.

Verlader is het Russische Novatek, één van de grootste LNG-producenten ter wereld. De Chinese tak van Novatek werd overigens onlangs door de Verenigde Staten op de sanctielijst geplaatst.

Opvallend is ook de vlaggenstaat Palau, een eilandengroep in Micronesië dat flink aan de weg timmert om een leidende rol als scheepsregistratie-natie te verwerven. De vlaggenbrieven van de Energy Everest en met haar vergelijkbare schepen vallen echter onder de Amerikaanse sancties, waardoor het scheepsregister in Palau niet anders kon dan de vlaggenbrieven opschorten.

Zo voer de Asya Energy langs de Noorse kust toen haar vlag werd geschorst. Het keerde in de dagen daarna terug naar Russische wateren en heeft sindsdien haar lading overgeslagen in een LNG-opslagschip. Ook de New Energy ligt al weken, zonder vlag, voor anker bij Panama.

Klimaatverandering

Door klimaatverandering wordt de Noordelijke IJszee steeds beter bevaarbaar. Sinds 2017 zijn er op de Noordelijke Zeeroute honderden leveringen van vloeibaar gas van de Yamal en Artic LNG 2-projecten geweest met behulp van tankers die geschikt zijn voor ijs. Maar de 21 jaar oude Everest Energy is het eerste reguliere schip dat de 3500 zeemijl lange route wil gaan bevaren. De ijsbedekking is traditioneel het laagst medio september.

Het gebruik van de rechtstreekse route via de Noordelijke Zeeroute geeft wel aan hoe Rusland zijn gesanctioneerde LNG in Azië op de markt wil brengen. Dat nu een schip zonder ijsklasse wordt ingezet is wellicht tekenend voor de risico’s die Rusland bereid is te nemen.

Dit artikel verscheen eerder op Schuttevaer

Rusland omzeilt westerse sancties met risicovol LNG-transport over Noordelijke IJszee | NT

Rusland omzeilt westerse sancties met risicovol LNG-transport over Noordelijke IJszee

Voor het eerst

De LNG-tanker 'Energy Everest' heeft geen 1A IJsklasse, maar bevaart toch de Noordelijke IJszee op weg naar haar bestemming, waarschijnlijk ergens in China of mogelijk Kamtsjatka. Het is voor het eerst dat een schip zonder ijsklasse de noordelijke route probeert. Formeel mag dat ook helemaal niet. Het schip heeft geen vergunning van de Russische Northern Sea Route Administration.

De Everest Energy, hier nog als Metagas Everest onder Singaporese vlag. Foto: Marine Traffic / Christian Plague

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu